- Project Runeberg -  Forskningar och äventyr i Sydamerika /
45

(1915) [MARC] Author: Erland Nordenskiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. kap. Grottor och gamla gravar - Mestizerna i chiriguanoindianernas land

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Mestizerna i chiriguanoindianernas land.



Chiriguanoindianernas land är numera till största
delen erövrat av mestizer och vita. Där finnas flera
stora, delvis blomstrande italienska missioner. Om dessa
har jag redan skrivit i min bok Indianliv. I söder ha
mestizerna trängt in på chiriguanoindianernas område
huvudsakligen från Tarija och i norr från S:a Cruz de la
Sierra. Från Sucre och Sauces ha också åtskilliga mestizer
kommit. Förhållandet mellan dessa raser var förr en strid
på liv och död; nu äro indianerna definitivt besegrade,
och det är blott genom säsongarbete vid sockerfabrikerna
i Argentina, som de söka att befria sig ekonomiskt från
inkräktarna. Åtskilliga chiriguanokvinnor leva med
mestizer och vita.

Omöjligt är det att här draga upp en gräns mellan
indianer, mestizer och vita. En antropolog förklarar säkert
ej alla här, som tro sig vara vita, för vita. Bolivianarna
tala inte heller om »de vita». De säga »los salvajes», det
är vildarna, »los indios», det är de civiliserade indianerna.
För de övriga ha de andra uttryck, t. ex. »los vecinos» =
grannarna, »la gente» = folket, »los senores y las senoras»
= herrarna och damerna.

Bland de härskande särskilt i bergstrakterna finnes
det många, som äro indianer, och flertalet ha något
indianblod. Man behöver i Bolivia ej vara vit för att ha
anseende. Man kan vara indian till rasen. Ens far och
farfar böra likväl vara döda, såvida de haft för vana att
skjuta med pil och båge, tugga cocablad eller gå omkring
i toppluva. Det är med dem som med de nyrika i Buenos-
Aires. För att en familj där skall ha stort anseende som
tip-top, bör den, som gjort pengarna, vara instoppad i sin
dyrbara marmorsarkofag. Det är nämligen, som bekant, i
vissa människors ögon fint att vara rik men ej riktigt
fint att ha förvärvat pengarna.

»Som man är klädd, blir man hädd.» Detta gäller inte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 15:47:48 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/forsksyd/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free