- Project Runeberg -  Forskningar och äventyr i Sydamerika /
264

(1915) [MARC] Author: Erland Nordenskiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 17. kap. Mosetene- och chimaneindianernas världsåskådning och moralbegrepp - Chimaträdet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

till, som ha särskilda namn och egenskaper. Den ena
är »Opó». Han har en så lång manslem, att han kan linda
den flera varv om livet. Om Opó finnes en
mosetenesaga. Den skildrar hur han våldför och dödar en kvinna,
som tagit honom till sig i sängen i skepnad av ett litet
gråtande barn. Chimane känna också till Opó, och i
varenda chimanehydda finnas ben av denna onda ande.
Dessa ben användas som läkemedel mot magsmärtor.
Benen malas och tas in. Även användas malda ben av
Opó i sår och mot svullnader. Små nyfödda barn med
kramp gnidas även med Opó. Intressant nog äro
Opó-benen av Toxodon[1] och andra utdöda djur.

Den andre onde anden är »Cháumboy», son till Opó.
Denne, som kastade sig utför en brant, krossades i otaliga
små bitar, som fastnade på bladen i skogen. Vidrör man
ett sådant blad, får man espundia, en ryslig sjukdom,
vilken, som nämnt, förekommer i regnskogarna på Anderna.
Den börjar som en liten böld, som växer till ett hemskt
frätsår, vilket ofta är ytterst svårt att få läkt. Värst är det
att få espundia i ansiktet. Det finnes vissa trakter, såsom
t. ex. mellan Tumupasa och Apolo, som anses mycket
farliga, då espundia allmänt förekommer där. Otvivelaktigt
kallar man här elakartade sårnader av annat slag även
för espundia.

En stor roll i indianernas liv spelar jaktmagin. Om
denna hos chimane har jag redan nämnt i det föregående.
När mosetene dödat ett vildsvin[2], taga de ut levern, veckla
in den i blad och lägga den kvar, där de dödat vildsvinet.
Levern förvandlas åter till vildsvin. På detta sätt ta
vildsvinen aldrig slut.

På de små barnen hänga mosetene torkade andfötter,
»káamu», för att de skola bli goda simmare. Chimane
hänga på barnen en mängd amuletter, vilka de, som
nämnt, mycket ogärna byta bort.

Den katolska kyrkan passar utomordentligt bra för


[1] Efter museumsinspektör H. Winges bestämning.
[2] Enligt Padre Sebastian Urra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 03:06:12 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/forsksyd/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free