- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 1. (Årgång 1. 1868) /
16

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åter beträffar den verkligen religiösa tron, sådan densamma af Kristus
beskrifves och fordras, så är denna tro beslägtad med och oskiljaktig
från kärleken; kärleken förhåller sig till tron såsom det öfvervägande
sedliga till det öfvervägande religiösa momentet uti den i sig ena och
odelbara religiöst-sedliga processen. Deremot finnes inom det religiösa
lifvets sfer, enligt Kristi skildring af densamma, alldeles ingen plats
för ett begrepp sådant som det kyrkliga begreppet »rättrogenhet.»
Bedömd efter den måttstock, Kristus sjelf angifvit, måste denna
»rätt-trogenhet», när den vill för sig taga i anspråk ett särskildt religiöst
värde, hemfalla under samma förkastelsedom, som den Kristus
uttryckligen afkunnat öfver den yttre verkheligheten. Likasom de goda
verkens lagiska rättfärdighet endast har namnet gemensamt med »den
rättfärdighet, som inför Gud gäller», så är äfven likheten mellan den
kyrkliga »rättrogenheten» och den sannt kristna tron, ej en större än
den, hvilken, trots svalget, som skiljer dem åt, ännu kan förefinnas
mellan karrikaturbilden och idealet.

Genom sjelfviskhetens, kärlekslöshetens öfvervinnande blir
menni-skan medlem af Guds rike; genom kärleksbudets hörsammande ställer
hon sig till efterrättelse detta rikes grundlag: älska Gud och din nästa!
Den oegennyttiga kärleken till alla, äfven till fienderna, har sitt
religiösa motiv i kärleken till Gud med den derur följande åstundan att
likna honom. Då Guds kärlek omfattar alla väsenden utan undantag,
så måste ock barnaskapets äkta kännemärke utgöras af den
obegränsade kärleken till andra. Genom denna kärlek sammanslutas
menni-skorna med hvarandra till enhet; barnen hos samma fader blifva
bröder; alla bilda de tillsammans en enda stor hushållning, en Guds
söners gemenskap. Ur samma kärleksanda härflyter äfven den
ömsesidiga aktningen och erkännandet af den andres rätt samt alla de
dygder, utan hvilka öfverhufvud ingen gemenskap menniskor emellan
kan ega bestånd; sannfärdigheten, ödmjukheten, tjenstvilligheten,
fridskärleken, fördragsamheten, försonligheten.

Men vidare ligger i det kristliga broderskapets idé innesluten
tanken om en allas fullständiga jemlikhet. Ingen får derföre göra anspråk
på att upphöjas öfver de andra eller tillmäta sig sjelf en betydelse,
som med denna jemlikhet ej låter sig förenas. Äfven olikheten i
gåf-vor och kallelse blir ej grund till någon särskild företrädesrättighet i
Guds rike, utan medförer endast skyldigheten af olika
tjenstförrätt-ningar i och för det helas väl, såsom i synnerhet Paulus har utvecklat
detta i bilden om kroppen och dess särskilda lemmar. — I enlighet
härmed får ej heller något privilegieradt stånd finnas inom det
kristliga samhället. All hierarkisk förhäfvelse är utesluten der, hvarest alla
tillsammans skola bilda ett folk af prester; hvarje anspråk på att
ensam få vara den styrande råkar i strid med de konungsliga rättig-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free