- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 1. (Årgång 1. 1868) /
137

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

särskildt i ordets nådegåfvor. Paulus, i det han troget aktgaf på
andens verksamhet uti det fria ordet inom församlingen, kunde skilja
dem i flera arter. Han nämner siandet (ngoyijTsicc),
undervisnings-gåfvan (ötöadxaXta), det gripande och hugsvalande tilltalandets gåfva
(naQaxXtjCig), tungotalandet (yXæaocag XaXstv) och tungoutläggandet
(égpfjvsia yXwcøæv) såsom karakteristiskt olika yttringar af anden i
ordet. Och äfven inom enhvar af de tre förstnämda arterna
förekomma olika skiftningar, allteftersom man egde vishetens ord {Xoyog aoytag)
eller kunskapens ord (Xoyog yvæcsæg) eller begge i förening.])

Siandet, i hvilket den profetiska kraften från gamla testamentets
tider klarast framträdde i sina egendomligheter, betraktades såsom den
mest eftersträfvansvärda och den förnämsta af ordets gåfvor.* 2) De
som benådats med henne, ställas i nya testamentet närmast vid
apost-lames sida.3) Siaren gripes omedelbart af den helige anden,4) han
talar utan föregående öfverläggning, och att han lifvas af den
verkliga profetians ande visar sig derutinnan, att hans tal tränger till
hjertat och belyser dess djup,5) stärker de troende 6) och skakar och
omvänder de icke troende.7) Siandets utgångspunkt är det upplysta
potentierade förnuftet (vovg). Vi finna således, att det af inga yttre
anordningar bundna teopneustiska talet i nya testamentet framhålles
såsom medelpunkten i komplexen af församlingsuppbyggande,
trosnä-rande och trosutbredande krafter.

Underpisningsgåfvan eller lärogåfvan i inskränktare mening var
förmågan att undervisa i vanligt förståndsmessigt föredrag. De som
innehade denna gåfva kallades, till åtskifnad från siarne, lärare
(öiöa-axaXog). Närmare siandet än denna, och förenande något af begges
egenskaper, stod pardklåsiens, det gripande och hugsvalande talets
gåfva, hvilken, likasom undervisningens, kunde yttra sig såväl i det
offentliga föredraget som i det enskilda samtalet. Tungotalandet var
enligt Paulus en extatisk bön i suckar och afbrutna meningar, hvilkas
innehåll behöfde förklaras ej blott för åhörame, utan ock för den
bedjande sjelf, och för detta ändamål fungerade tungoutläggningens gåfva*)—
Slutligen menar Paulus med vishetens ord och kunskapens ord olika
sidor i en fördjupad kännedom af kristendomens hemligheter. Äfven

’) Jejoafor Rom. 12: 6 ff. med 1 Kor. 12: 7 ff.

a) 1 Kor. 14: 1 ff.; jemfor Rom. 12: 16; 1 Kor. 12: 9.

3) 1 Kor. 12: 28; Ef. 4: 11.

4) 1 Kor. 14: 30.

s) 1 Kor. 14: 25.

•) 1 Kor. 14: 3.

7) 1 Kor. 14: 24.

s) I Apostl. 6. förstås deremot med tungotalandet en af anden gifven underbar
förmåga att tala på främmande språk. Så ock, vill det synas, i tillägget till Mark. er. 16:17.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free