- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 1. (Årgång 1. 1868) /
147

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin del. Och Gud har satt somliga i forsamlingen, för det första till
apostlar, för det andra till siare, för det tredje till lärare; derefter*
kraftverkningar, derefter helbre^dagörelsers gåfvor, hj elpbevisningar
[diakonemas embetsgåfvor], styrelser [de äldstes embetsgåfvor],
mångahanda tungomål» (1 Kor. 12: 26).

Efter att med den korthet, som det oss här tilldelade omfånget
kräfver, hafva omtalat de olika lemmame, må vi nu öfvergå till deras
enhet, församlingen. De »tjenster», som äro organer för hennes
andliga lif, de »embeten» hon åt sig stiftat för sin förvaltning och
dem hon sjelf med inhemtande af alla sina lemmars bifall bekläder
med af henne bepröfvade män *), äro den helige andens tjenster och
embeten, fungerande för Kristi skull och, om man så vill, i »hans stad
och ställe», endast derför, att de äro församlingens tjenster och
embeten, ty det är hon, som är den helige andens tempel, hon, i hvars
sköte de personliga anlagen genom anden förädlas till nådegåfvor,
hon, åt hvilken Jesus gifvit löse- och bindenycklame. Det är öfver
församlingen, ej öfver några oljade och vigda presthufvuden, som på
pingstdagen, hennes invigningsdag, anden sväfvar såsom eldtungor.
När en plats bland apostlame är ledig, anse sig icke ens desse
befogade att besätta den med en man af sitt val, utan öfverlemna valet
åt församlingen.

Och sålunda är äfven församlingen och icke något särskildt
prest-skrå, ej heller något särskildt embete, insatt till högsta domarinna
öfver de enskilda medlemmaraes görande och låtande. »Om din
broder», säger kristendomens stiftare, »syndar emot dig, så gack och
bestraffa honom mellan dig och honom allena. Hörer han dig, så har
du vunnit din broder. Men hörer han icke, så tag ännu med dig en
eller två, på det att på två eller tre vittnens mun allt ord må bestå.
Men är han dem ohörsam, så såg det till församlingen; men är han
ock församlingen ohörsam, så må han vara dig såsom hedningen och
publikanen. Sannerligen säger jag eder: Allt det I binden på jorden,
skall vara bundet i himmelen, och allt det I lossen på jorden, skall
vara lossadt i himmelen... Ty hvar två eller tre äro samlade i mitt
namn, der är jag midtibland dem.»

Församlingen står sålunda öfver hvarje enskild af dess
medlemmar; men församlingens egen rätt hvilar åter på de enskildes
personliga tro, och församlingens frihet och myndighet i andliga ting
förutsätter fullkomlig samvetsfrihet för den enskilde. Församlingen är
att betrakta som den enskildes moder; men det är hvaxje kristen
strängt förbjudet att underkasta sig och sitt samvete en annan men-

•) Denna’ forsamlingens rätt framhålles bland andra af Pauli lärjunge, demens Ro-

manus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free