- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 1. (Årgång 1. 1868) /
180

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

riktning inom religionen och kyrkan, som i medeltidens katolicism
nådde sin teoretiska och praktiska höjdpunkt.

Grunddragen till katolicismens verldsåskådning återfinnas ännu i
dag i den »rena lära», som omfattas af dem, hvilka, om än till
namnet protestanter, dock med sina sympatier och sitt allmänna tänkesätt,
qvarstå på medeltidskyrkans botten. Egentligen ett alster af den
diktande fantasien, utmärker sig detta betraktelsesätt derigenom, att dess
skaplynne är ett rent mytiskt. Såsom en myt eller fantasibild i stort
företer sig här hela den religiösa trosföreställningen. Den första
men-niskan, som framgått omedelbart ur Guds hand, har genom sin.
olydnad bragt synd och fördömelse öfver alla; den andra menniskan, som
tillika är medlem i den gudomliga treenigheten, har genom sin lydnad
för alla möjliggjort vinnandet af försoning och salighet. Genom en
annans skuld blir menniskan straffbar; genom en annans förtjenst blir
hon rättfårdiggjord. Slägtet, hemfallet åt forkastelsen alltifrån jden
stund det första mennisköparet snärjdes i synden genom en diabolisk
magt, kan räddas endast genom ett gudomligt frälsningsunder. Från
himmelen, der han thronar med fadren och den helige ande, nedstiger
Guds son till jorden för att, sjelf skuldlös, genom sin blodiga
förso-ningsdöd på korset blidka fadrens vrede och tillfyllestgöra hans
rätt-fardighets fordringar. Kring återlösningsverkets heliga historia, kring
dess under och mysterier, dess Bethlehem och Golgatha samlar sig det
religiösa intresset såsom kring sin hjertpunkt. Minnet och längtan
beherrska menniskomas hela stämningslif: minnet af den heliga
forntid, då himmelen, vid gudamenniskans framträdande, nedsänkte sig till
jorden, längtan efter den paradisiska herrlighet, som en gång skall
blifva de rättrogne bekännames belöning. Dessa båda vidt från
hvarandra skilda punkter, del; förflutna och det tillkommande, det jordiska
Jerusalem och det himmelska, sammanbindas och förmedlas genom
kyrkan, inom hvilken ännu dröjer qvar en återglans af det gudomligas
uppenbarelse i menniskohistorien. Kyrkans ordning är en afbild af
den himmelska hierarkien; hennes dekreter innehålla den högsta
sanning; genom sina organer, sina biskopar och prester är hon Guds
ställ-företräderska på jorden; hvad hon binder eller löser här i lifvet, det
bindes eller löses i himmelen.

Mot denna den äldre och nyare »bekännelsetrohetens» uppfattning
af lifvet och historien, hvars praktiskt förderfliga följder vi i det
föregående hafva påpekat, ställer sig i våra dagar en annan: den sanna
protestantismens. Det vore en ensidighet, att i protestantismen endast
se en ny kyrklig konfession, som haft till hufvudsyfte ombildningen af
vissa dogmer. Redan före den lutherska reformationens tid hade den
protestantiska riktningen varit rastlöst verksam i undergräfvandet af
det föråldrade äfven på helt andra områden än det kyrkliga. Upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free