- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 1. (Årgång 1. 1868) /
218

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

menniskas både sorg och förtrytelse. Lyckligtvis har man i detta fall
kommit på väg till något bättre (inspektionsberättelsema, bland annat,
vittna derom), i det både hos presterskap och skollärare en klarare insigt
i detta fall gjort sig gällande och äfven allmogens fördomar (som
helt och hållet stått på utanläsningens sida) börjat gifva med sig.
Imellertid är det långt ifrån att man mera allmänt är beredd på att
uppoffra den af många värderade utanläsningen; och ännu mindre
röjer man några spår till benägenhet att i väsentligare mån inskränka
sjelfva studiet, detta må nu bedrifvas genom utanläsning eller på
annat sätt. Deremot har man i metodiskt hänseende, med ledning af
från departementet gifna anvisningar, börjat införa den förändring i
afseende på religionsundervisningen, att början göres med bibliska
historien, under det att katekesens läsning framflyttas till ett högre
stadium i skolan — en förändring som inspektorerne med synnerlig
värma förordat. Fäster man sig blott vid det rent pedagogiska af
saken och vid regeln att det lättare bör föregå det svårare, så kan
ingenting invändas mot denna förändrade ordning för undervisningen;
men ur en annan synpunkt är densamma egnad att ingifva
allvafsamma farhågor för utvecklingen af vår unga folkundervisning. Vi vilja
här icke uppehålla oss vid frågan om det specifika värdet af bibliska
historien såsom läroämne i skolan och särskilt såsom religiöst läroämne —
tankarne äro i det fallet delade; vi vilja blott med några ord antyda
den betydligt förändrade ställning, som religionsundervisningen i
folkskolan öfverhufvud erhållit genom dqn ökade vigt som blifvit lagd på
bibliska historien.

Tillförene var egentligen katekesen skolans obligatoriska läroämne.
Allt annat var af jemförelsevis underordnad vigt, blott detta vilkor för
nattvardsläsningen var uppfyldt. Emellertid huru mycken tid man än
onödigtvis forspilde på den dödande katekesläsningen, återstod ändock
alltid någon tid äfven för öfrige läroämnen; och i den mån man kunde
motse förbättring uti katekesundervisningen, måste ännu mera
utrymme kunna beredas åt de verldsliga diskiplinerna. Hvad har man väl nu
att vänta? — Bibliska historien, som förut ganska mycket åsidosattes,
har nu — for att tillfredsställa »pedagogiska »fordringar — blifvit
obligatorisk, och måste komma att kräfva långt mera tid än tillförene;
under det i sjelfva verket den afsedda pedagogiska nyttan torde vara
ringa nog, om — såsom man äfvén af berättelserna erfar — det är
alltför allmän plägsed att vid undervisningen behandla bibliska
historien på samma sätt som man varit van att behandla katekesen d. v. s.
såsom en lexa hvilken skall läsas utantill. Hvad katekesen åter
beträffar, så ehuru den möjligen inträder något senare i undervisningen,
är den naturligtvis lika obligatorisk som någonsin (emedan nödvändig
för nattvardsläsningen); och det kan då verkligen blifva fråga, huru-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free