- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 1. (Årgång 1. 1868) /
281

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vändigt och berättigadt element, en personlighetens manifestation, som
i sig ingen synd innebär. Men den rigtiga idén strandade, såsom så
månget annat af nyromantikernas betydelsefulla uppslag, på den
ensidiga tillämpningen, genom att man lät sedligheten, likasom religionen
och samhället, omedelbart underordnas det sköna, att man lät känslan
såsom sådan uppgå i fantasien, i stället for att blott upptaga
produkten af känslans och sedlighetens sjelfständiga innehåll såsom stoff
hos det sköna. Detta misstag var det, som öppnade vägen för stora
förvillelser; men det utgick icke — hvilket man väl bör märka, om
man sjelf skall kunna afgifva en rättvis dom — från någon osedlig
tendens, enär det sköna och det sedliga i grunden icke kunna strida
mot hvarandra. Det berodde på en spekulativ uppfattning af lifvets
harmoni, visserligen ännu omogen, men dock, historiskt betraktad,
innebärande rikare lifsfrön för framtiden, än det efter
schellingia-nismen och nyromantiken följande hegelska systemet, hvilket
Malmström sjelf omfattat, som krossade personligheten, likasom det skönas,
det sedligas, det religiösas sjelfständighet under den abstrakta .tankens
envåldsmakt. Nyromantikernas starka känsla af personlighetens
betydelse förde dem visserligen äfven till rätt stora förvillelser, till
ensidig subjektivism, i filosofien representerad af den sedligt höge
Fichte, till förhäfning, till dyrkan af det egna jaget, om man så
vill; men den historiska rättvisan fordrar på samma gång äfven det
erkännandet, att de i idén uppfattade tillvaron djupare, än såväl
den föregående som den efterföljande kulturperioden, hvilka båda
två, ehuru från olika ståndpunkt, bemödat sig att draga ett svart
streck öfver mensklighetens medvetande om en personlig verldsande
och personlig odödlighet, som våra dagar ånyo uppväckt ur
gruset af förvuxna dogmer, ramlade filosofiska systemer och atomistisk
empirism. Och det som förhjelpte nyromantikerna till denna högre,
ehuru hos dem ännu icke fullt klara, ståndpunkt, var, märkvärdigt
nog, just deras förherrskande estetiska lifsåsigt. Det skönas erkända
sanning fordrar nämligen konseqvent en absolut form, evig gestalt hos
personligheten. Dessutom göra Fryxell och Malmström i rent estetiskt
hänseende fosforisterna orättvisa, den förre emedan han är anhängare
af den. gamla lärodikten och reflexionspoesien, som fosforisterna angrepo,
den senare till följd af en etiskt ensidig puritanism, hvarigenom icke
blott den katolska romantikens konstverld, som nyromantikerna ställde
i dagen, utan sjelfva den klassiska poesiens värde, enär det i sedligt
hånseende är underlägset vår tids medvetande, konseqvent måste
underkännaå Både Fryxell och Malmström göra ett steg tillbaka i den
estetiska bildningen, om hvilken fosforisterna ega förtjensten, att
främst af alla i Sverige hafva kämpat för den sanningen, att fantasien
är skönhetens omedelbara organ och att konsten eger sitt mål inom sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/1/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free