- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 2. (Årgång 2. 1869). /
608

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men innan Sveriges’ konst kan blifva föremål för en uttömmande
historisk framställning, måste ett arbete föregå, om hvars utsträckning
endast den kan bilda sig ett något så när klart begrepp, som i likhet
med författaren af denna uppsats under en följd af år sysselsatt sig
med ämnet. Det gäller att fortsätta och fullständiggöra det
insamlande af konsthistoriskt material, som länge, fast utan egentligt
sammanhang, fortgått hos oss; det gäller att för dessa forskningar
uppställa någon bestämd plan, påvisa, hvart de företrädesvis böra riktas,
och huru dc ofantliga luckorna i vår kännedom i synnerhet om äldre
tiders konst skola kunna fyllas. Det är den högst betydliga bristen
på dylika förarbeten som gjort, att de få försökarne i vår konsthistoria
famlat i djupt mörker hvad data och ännu mer hvad sjelfva
konstverken beträffar; och det är samma brist som förorsakat att ett till
afsigten så utmärkt foretag som Estlandebs framställning af vår
senare konsthistoria, trots det mödosamma arbete som derpå nedlagts, i
sitt utförda skick ger läsaren intrycket af en torftighet och
ofruktbarhet hos vår konst, som ej motsvaras af verkliga förhållandet
Författaren af dessa rader, som bättre än de fleste lärt sig inse, huru
svåråtkomligt och spridt grundlaget till den svenska afdelningen af
Estlandebs verk varit, har just af detsamma bäst funnit, huru
mycket arbete som ännu återstår, hvilken mängd af data och konstverk
måste samlas och granskas, hvilket stort antal smärre undersökningar
måste företagas, innan det skall lyckas att i rikare och fördelaktigare
dager ställa vår förflutna konstutveckling, i synnerhet den äldsta.
Författaren har derföre ansett sig böra framlägga några tankar i det
ämne, hvarom här är fråga, viss om, att äfven det ringaste uttalande
har sin betydelse och sin verkan, då det gäller en
nationalangelägen-het: ty som sådan anser han åstadkommandet af en omfattande svensk
konsthistoria.

För svenska konstens äldsta tidsskede finnes ett ganska
aktnings-bj udånde material samladt genom de vidsträckta och långvariga
arkeologiska forskningar, dem svenske lärde allt sedan sjuttonde århundradet
anstält. Men för den egentliga konsthistorien återstår ännu mycket
att uträtta. Det gäller att inom den stora mängden af plastiska
föremål — ty några minnesmärken af byggnadskonst eller måleri äger
Sverige ej från denna tid — det gäller, säga vi, att derinom utfinna
stilarnes inbördes förhållande och utveckling ur hvarandra, att med så
stor noggranhet som möjligt sofra det svenska från det främmande
och uppvisa, hvari det förras egendomligheter bestå. Smyckena och
vapnen, som till sådant antal uppgräfts ur vår jord, bilda här en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/2/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free