- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 2. (Årgång 2. 1869). /
610

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

plastiska flocken af konstverk; äfven denna tilltager ofantligt i
omfång. Härtill kommer, att metoden for forskningen måste, om icke
förändras, dock utvidgas. För den äldsta tiden kunna endast
konstverken läggas till grund för undersökningen: ty några andra
upplysningar, än de meddela om sig och sina mästare, stå oss ej till buds.
Men med det nya tidsskedet vidtager en annan källa, nämligen de
skrifna underrättelserna och uppgifterna i permbref, krönikor, diarier
och andra uppsatser, dem vår medeltid i stor myckenhet efterlemnat
Den konsthistoriske forskarens uppgift blir härigenom en dubbel: dels
måste han, som förut, uppsöka och efter4 deras inre frändskap ordna
de olika konstverken, dels skall han genomleta de samtida historiska
och litterära skrifterna för att ur* dem hemta alla de uppgifter som
angå hans ämne och ställa dessa i sammanhang med föremålen för
sin undersökning. De vanskligheter detta dubbla sökande och denna
sammanställning erbjuda äro hvarken få eller obetydliga, i synnerhet
när det gäller medeltidens äldre skiften. Den framstående
konsthistorikern Franz Mertens ’) har, särskildt för de romanska
byggnadsverken, framlagt, huru svårt det är att med säkerhet knyta en
diplom-uppgift till ett minnesmärke, i det nästan alla nystiftade kyrkor till en
början Uppfördes provisoriskt, och den egentliga byggnaden först sedan
företogs, vidare i det att merendels de urkundliga och bestämda data
gälla de försvunna byggnaderna, de muntliga och osäkra deremot de
nu befintliga, att samma former och stil uppträda på olika stallen vid
olika tider, så att t. ex. en äldre stil kan på ett ställe finnas till
samtidigt med en yngre på ett annat o. s. v. Härtill komma äfven andra
omständigheter af vanligt slag: källornas stridiga uppgifter och
opålitlighet, småningom vidtagna förändringar och utvidgningar af
byggnadsverken o. s. v. För alla dessa tvistiga fall måste den
konsthistoriska kritiken tillämpas, hvilken ur inre, af arbetet sjelf framgående
grunder ådagalägger dess ursprung och förhållande till beslägtade verk
af samma art.

Vända vi oss nu till de förhanden varande konstverken från vår
medeltid, så böra vi först sysselsätta oss med dess byggnader. Här
liksom öfver hela Europa möta oss en romansk och en gotisk stil,
förmedlade genom en s. k. öfvergångsstil1 2); men dessas historiska förlopp
i Sverige är ännu tämligen outredt. Visserligen äger vårt land en
forskare, professor Brunius, som länge och nitiskt sysselsatt sig med
nppmätning och beskrifning af våra äldre minnesmärken och härigenom

1) I Die Bavkuntt dea Mittelalters. 1850.

2) Lubke har med skäl varnat för denna vedertagna, men förvillande benämning, som
i sjelfra verket utmärker den romanska stilens efterblomstring, men ingalunda någon
öfver-gång från denna till den gotiska.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/2/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free