- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 2. (Årgång 2. 1869). /
613

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

så mycket vigtigare är det att uppspåra alla qvarlefvor af
detsamma.

De nu anförda slagen af konstverk tillhöra vårt romanska tidsskede,
hvilket öfverhufvud förhåller sig sjelfständigare gentimot de utländska
inflytelserna än det egentligt gotiska. Vissa grenar af denna konst,
t. ex. myntsnidandet, äro imellertid helt och hållet grundade på
utländska efterdömen och till och med utförda af utländingar. Med
medeltidens framskridande och gotikens tilltagande öfverherrskap ökar
sig denna främmande inverkan betydligt, och arbetena förlora i
sjelf-ständig halt hvad de vinna i prydlighet och rikedom. För uppsökandet
och aftecknandet af de talrika och olikartade lemningarna af den
senare medeltidens plastik hos oss har föga gjorts, och snart sagdt
intet för deras klassindelning och konsthistoriska anordning. Man har
merendels åtnöjt sig med att ange »ett altarskåp från medeltiden», »ett
katolskt rökelsekap), »gammal monstrans», utan ens något försök att
bestämma den ungefarliga tiden för dessa arbetens tillkomst. De enda
konstverk, der sakens egen natur medför en tidsbestämmelse, äro
graf-stenar, mynt och sigill; och för dessa alster af skulptur är också det
bästa och mesta gjordt, hvad materialsamlandet angår. Af våra
me-deltidsmynt och sigill äga vi talrika, till en del förträffliga, afbildningar
och noggranna bestämningar, af grafstenarna finnas många
beskrif-ningar, lösa inskrifter och afritningar. Den egentliga konsthistoriska
granskningen återstår imellertid här som annanstädes. Deremot
befinnas, som vi ofvan nämnt, våra helgonbilder, altarskåp, relikskrin,
dopfuntar och andra kyrkliga föremål i en fullkomligt kaotisk oreda:
hvarken har man sökt skilja det främmande arbetet från det svenska
eller ens tillstymmelsevis kronologisera det senare. Allt är således här
att göra: afritningar och konstverk böra samlas, alla möjligen
befintliga inskrifter och anteckningar bevaras, alla äldre afteckningar
granskas, innan en tillfredsställande utredning af detta slags konstarbeten
kan företagas med någon framgång. Endast några ytterst få alster
från den senaste medeltiden, t ex. den berömda S:t Görans bild (nu
i historiska museet), Vesterås domkyrkas altarskåp o. s. v., utgöra
undantag från hvad vi nu yttrat.

Svenska medeltidens monumentala måleri inskränker sig
uteslutande till hvalf- och väggmålningar i kyrkor. Trots århundradens
förstörelsenit finnes ännu en mängd minneh af denna egendomliga
konst bevarad i nästan alla våra äldre odlingslandskap, och det blir
sålunda möjligt, när en gång ett tillfredsställande antal afritningar
blif-vit insamladt, att följa henne ifrån hennes första ursprung till dess hon
förlorar sig i protestantismens likartade kyrkmåleri. Ty egendomligt
nog öfverlefde denna konstart katolicismen i vårt land och fortplantade
sig i småningom förändrade former ända ned till midten af förra år-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/2/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free