- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 2. (Årgång 2. 1869). /
621

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uppskattar den djupa och omfattande begåfningen hos detta snille
för alla tider, äfven om man vill tillskrifva hans egen kraft större
delen af den konstnärshöjd han hann, så är dock oförnekligt, att han
vore otänkbar, sådan han nu är, om han ej hade sin rot och sitt
ursprung i en föregående flersidig utveckling af byggnadskonsten i
Sverige, ungefar så som Shakespeare måste tänkas ej som en oas i en
öken, utan som den högt öfver underlaget sig resande domen på en
renaissancekyrka. Ett mer svårlöst problem i detta fall är Ehrenstrahl,
äfven han ett af de rikast utrustade konstnärssnillen Sverige ägt, men
stående utan samband med landets föregående målarekonst, och
der-för, trots sin ofantliga arbetsförmåga och den skola han bildade, ej
så betydelsefull som Tessin för senare tiders konstutveckling. Men
äfven för hans fullständiga begripande finnes ett rikt ämne, så väl i
skrifna handlingar som i konstverk, och studiet af dessa senare kan
företagas så mycket lättare, som hans otroliga flit lemnat spår efter
sig, snart sagdt, i hvarje vrå af vårt land. Huru nödigt det imellertid
är, att från dessa båda konstnärliga kärnpunkter öfvergå till utredande
af de andra utöfvände konstnäremes verk och öden, visar sig bäst
deraf, att man äfven om de mer framstående bland desse sväfvat och
sväfvar i nästan fullständig okunnighet. Såsom bevis kunna vi
anföra Mijtens och Lemke1). Om den förre har man blott känt, att
han föddes i Haag omkr. 1654, kom tidigt till Sverige och dog här
1736. Hvad man deremot knappt vetat, är, att han redan 1679 fanns
i Stockholm, att han i sina yngre år var en förträfflig porträttmålare, som
i lefvande karakteristik och glänsande färgbehandling täflar med
Ehrenstrahl, samt att han grundläde en konstskola, som genom sonen Martin
van Meytens och brorsdottersonen Georg Des Marées, de många
Richtrar-ne, Raimund Faltz samt Lukas von Breda dels öfverflyttades till utlandet
och der vann stort bifall och rykte, dels i fäderneslandet utöfvade sin
konst med mycken skicklighet Lemke åter uppges alltid ha inkommit
under förmyndarstyrelsen; först närvarande författare har1 2 3) ådagalagt,
att han inkallades från Numberg 1683, och att således äran häraf
tillkommer den för konsten ganska nitälskande Karl XI, förmodligen
i samråd med Ehrenstrahl. Då ett sådant mörker hvilar öfver de
förnämste konstnärerne, kan man lätt föreställa sig, hurudan
kännedomen skall vara om den stora mängden, om landsortsbyggmästarne,
bildsnidame och målarne. De enda källor för kunskapen om dem,
hvilka utom deras egna verk med någon framgång torde kunna
rådfrågas, är de enskilda adliga slägtemas arkiv och räkenskaper, för så

1) Ända till namnen ha de varit mindre bekanta och kallas vanligen, orätt, Meytens

och Lembke.

3) Svenskt biografiskt lexikon, ny följd, 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/2/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free