- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 2. (Årgång 2. 1869). /
839

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

seende finna en icke ringa likhet mellan denna strid och den
som i det förra århundradet fördes mellan »det norske Selskab»
och den Ewaldska poesien. Det fanns också der en öfverlägsen,
ehuru oklar och öfverspänd genialitet, hvilken stod såsom
nationalpoesiens skenbara eller verkliga representant gentimot en skola, som,
ehuru mindre rik på fantasi, likväl med bestämdhet och kraft
förfäktade satsen om det för nationaliteten ofruktbara i hvaije oklar, om
än så fantasirik diktning — och som försökte att sjelf frambringa
fruktbarare saker, än dem hon förkastade, och att åstadkomma klarare
skapelser, isynnerhet inom den fosterländska naturbeskrifningen.

Vi anse således den s. k. Wergeland-Welhavenska striden såsom
en, inom sjelfva nationen förd, naturlig fortsättning af den strid, den
norska diktareskolan i Danmark förde för poesiens klarhet och enkelhet,
mot oklarheten, och vi se i denna strids fortsättning på nationell mark
ett kännetecken både på det verkligen mer än provinsiella, på det
nationella i den äldre norska diktareskolans opposition mot den Ewaldska
poesien, och på en vårt folks nationalkarakter tillhörande kärlek till
klarhet och enkelhet i poesien, som alltid skall uttaga sin rätt,
hvar-hekt oklarhet eller svulst uppträder anspråksfullt inom litteraturen. —
Denna sida af striden, den rent estetiska, betonades mest från
Wel-havens och hans partis sida, och erhöll ett koncentreradt uttryck i
Welhavens kritiska arbete: »Henrik Wergelands Digtekunst og
Polemik ved Actstycker oplyste»,. hvilket utkom samma år, som »Vidar»
stiftades.

Detta arbete lider af en bitterhet och ensidighet, som försvagar
tron på dess opartiskhet och beröfvar detsamma mycket af det värde,
det i egenskap af kritiskt samtidsomdöme eljest skulle hafva, och ställer
det bland de arbeten, om hvilka galler: »cu/m ira et studio». Kritiken
gick ut på ingenting mindre än att med ett slag krossa Wergelands
hela anseende som skald. Welhaven tillvitar Wergeland uppskrufvad
affektation, vanmagt, matthet, andlig fattigdom, ett småsinnadt
letande efter bilder — och en fuskareaktig efterhärmning af Byron och
Shakespeare.

Men vid sidan af dessa genom stridens hetta framkallade
öfver-drifna påståenden, riktade han äfven den rättmätiga anklagelsen mot
Wergeland, att brist på klarhet i uppfattningen och ännu mer brist
på sans i utförandet, var ett utmärkande drag i hans skaldskap, och
att sanningen ofta nog gick förlorad genom onaturliga vidlyftigheter
och öfverdrifler, korteligen, att den harmoniska samverkan mellan
arbetets alla delar, som allena kan gifva åt dikten dess sanna
afrund-ning — att »diktens högre plastik» saknades i Wergelands skaldskap.

En likaså ensidig försvarare, som Welhaven var ensidig angripare»
fann Wergeland i författaren till skriften: »Retfærdig bedømmelse af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/2/0557.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free