- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 2. (Årgång 2. 1869). /
893

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

väsensbeskaffenhet och yttre uppenbarelser se produkter af den
österländska fantasien och ingenting vidare, vore man inne på rätt väg.
Nu derimot är fordran den, att vi skola fasthålla tron på Gud såsom
gamla testamentets Jahve på samma gång vi tro på honom såsom
den af Kristus förkunnade rent andlige guden. Deri ligger det
motsägande, det orimliga.

Men ännu vida betänkligare är den ortodoxa bibelläsningens
inverkan på barnets sedlighets- och anständighetskänsla, på
rättsbegreppet och samvetet. — Hvar och en vet, att gamla testamentet är
rikt på helt nakna skildringar af könsumgänget mellan man och
qvinna. Ingen litteratur innehåller mera cyniska berättelser an dem
vi påträffa i vissa kapitel af Moseböckerna och Domareboken, hvilka,
om man företoge sig att uppläsa dem högt i ett bildadt samqväm,
helt visst skulle jaga åtminstone de qvinliga åhörame på flykten.
Dermed är ej sagdt, att gamla testamentet tager osedligheten i
försvar; de bibliska författame omtala med naturbarnets naivitet mycket,
som vi helst förbigå eller beslöja; men visst är, att icke allt, som i
bibeln förekommer, lämpar sig till »läsning för barn och ungdom.»
Och dock är det ganska vanligt, att man vid andaktsstunderna i
hemmet och skolan gör sig till en pligt att med barnen genomgå
bibeln från perm till perm. Våldtägts- och blodskamshistorierna äro
ju »ingifna af den helige ande», de såväl som allt det öfriga!

Det gagn eller den skada, läsningen af en bok kan medföra,
beror dock ej i främsta rummet på de enskilda ställena, utan
fastmera på den anda, det allmänna åskådningssätt, som uppbär det
hela. Hvad man förnämligast har att befara ifråga om »bibliska
historiens» inverkan på barnasinnet är: rättskänslans grumlande. Detta
i följd af den ledande grundtanke, hvilken som en röd tråd genomgår
hela gamla testamentet. Man har på olika sätt sökt angifva denna
tanke; riktigast betecknas den som idén om det gudomliga urvalet af
de, på de öfriges bekostnad, särskildt gynnade, nädavalet, beroende,
icke på de utvaldes förtjenst, utan på Guds fria godtycke. Gud har
funnit för godt af evighet utvälja ett visst folk till redskap för
genomförandet af sina planer med menskligheten. Med detta folk sluter
han ett förbund, som aldrig kan brytas. Judiska nationens
framstående män blifva Guds omhuldade skötebarn. Förtjena de denna
ynnest genom ovanligt ädla egenskaper och handlingar? Denna fråga
besvarar Buisson genom utförliga hänvisningar till de förnämste
israelitiske nationalhjeltarnes historia, hvaraf framgår hurusom desse
»Guds män», patriarker, domare, konungar, på intet vis kunna
betraktas som ideala dygdemönster, utan tvärtom ofta nog bryta mot
sedlighetens och rättens enklaste fordringar. Bedrägeri, osanDig, onda
lustar, herrsklystnad, osedlighet, oerhörd grymhet mot fiender äro i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:57:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/2/0611.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free