- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 3. (Årgång 3. Jan-juni 1870). /
111

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nya samhälle gifva en religiös grundval uti »den nya kristendomen»,
som skulle grunda sig på menniskokärlekens sannt kristliga princip
och i följd deraf icke bestå i dogmatik, utan i en lefvande och
verksam sedelära. Denna nya religion skulle föra samhället till
det stora målet af ett möjligast skyndsamt förbättrande utaf de
fattigaste klassernas ställning. Åt religionen måste återgifvas äfven
dess sinnliga element; den oupphörliga kampen mellan materia
och form, kropp och ande måste i religionen finna sin försoning.
Denna fordran, som i sjelfva verket väl icke åsyftade annat än
naturens genomträngande af anden, genom dennes fria verksamhet,
har blifvit på mångfaldigt sätt missförstådd af några bland S:t Simons
lärjungar och gifvit anledning till förargelseväckande följder.

Då S:t Simon slutat sin Nouveau Christianisme, begynte hans
sista krafter öfvergifva honom. Han ville grundlägga ännu en
tidskrift, Le Produdeur, men upplefde icke dess utkommande, utan
afled, den 19 Maj 1825, i sina lärjungars armar.

Ehuruväl S:t Simon sökte nedbryta kapitalets herravälde öfver
arbetet, angrep han dock icke omedelbart eganderätten. Han
endast antyder, att den enskilda eganderätten måste bringas i
sam-* klang med det allmänna bästa. Först hans skola gör sig till tolk
för de arbetande klassernas nya, häftigt pockande fordringar,
hvarmed dessa klasser under proletariatets form började uppträda
såsom ett särskildt stånd. S:t Simonismen vann oupphörligt allt flere
anhängare, organiserade sig i sitt inre och bedref sin propaganda
med kraft och skicklighet Man delade dess anhängare i tre
grader; de begge lägre utgjordes af ett »noviciat», den högre af en
»familj», som på gemensam bekostnad lefde tillsamman i ett enda
hushåll, för att gifva verlden en yttre bild af den stora
mennisko-familj, som nu skulle grundläggas. St Simonistiska skolor
upprättades, den nya läran utbredde sig inom flera af Frankrikes
städer, och i Paris uppträdde dagligen S:t Simonistiska talare i
egna hörsalar inför en alltmer växande åhörarekrets. Då gaf
Enfantin med sina på »köttets emancipation» utgående läror signalen
till en splittring inom skolan och slutligen till hennes upplösning.
Bazard och Enfantin voro tvenne helt olika danade personligheter.
Den. förstnämnde var en strängt logisk tänkare, som på ett
san-sadt sätt öfvervägde medlen för sina ändamål, samt utmärkt
genom ädla känslor och sedligt allvar; den sistnämnde derimot en
fåfäng, hänsynslös, fantastisk och yppig njutningsmenniska. Der den
förre ville låta idéens magt ensamt verka och småningom bereda
mark för den nya samhällsbyggnadens uppförande, der fordrade
den sednare ett ofördröjligt praktiskt utförande, till och med i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/3/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free