- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 3. (Årgång 3. Jan-juni 1870). /
184

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vi skola här så sammanträngdt som möjligt angifva några af
vigtigaste och ledsammaste följderna af en teaterstyrelse, som blott
är administrerande och af sin ställning föranledes att betrakta
teaterns högre ändamål såsom en bisak.

1. Till följd af en materialistisk uppfattning af konsten
föreställer den sig allt för lätt, att den yttre attiraljen är hufvudsak,
att man åstadkommer stora saker, när man skaffar granna
dekorationer, dyrbara kostymer, ett till största fulländning bragt
maskineri o. s. v. Det är detta, som i främsta rummet vållar så
stora omkostnader, utan att rendera någonting motsvarande i
ekonomiskt häåseende och ännu mindre i estetiskt. När man jemför
den effekt, som härmed skall åstadkommas, med den djupa och
genomgående verkan, som ett äkta konstnärligt sträfvande ofta
kan åstadkomma med ringa yttre hjelpmedel, erinrar man sig o
vil-korligen Lukianos’ yttrande, att det som utgjorde den
hufvudsak-liga skillnaden emellan grekerna och barbarerna vore, att
barbarerna älskade den materiella glansen, rikedomen, massan, grekerna
derimot skönheten och friheten.

2. I sammanhang härmed kommer den fullständiga bristen
på något slågs enhet och sammanhang i repertoiren. Variation
måste finnas och äfven den främsta teatern i ett land bör upptaga
arbeten inom den dramatiska konstens olika genrer. Men den bör
dock kunna sägas hafva en efter någon estetisk och kritisk princip
ordnad repertoire. Men sedan man uttömt tillgångarne på yttre
ståt och lyx, förledes man alltför lätt att ockra på den dåliga
smaken och att för den väntade inkomstens skull uppsätta uselheter.
En teater, som ena dagen ger »Fidelio» eller »Kung Lear», den
andra »Riddar Blåskägg», är sannerligen en vidunderlighet.

3. En teaterstyrelse, som är fullkomligt främmande för det
artistiska, kan lätt komma till att utslita och förstöra de artistiska
krafter som förefinnas, i stället för att tänka på deras
ändamålsenliga utveckling. Liksom en illitterat förläggare eller
föreståndare för ett litterärt företag föreställer sig den litterära
produktionen såsom någonting snart sagdt rent mekaniskt, som kan
ske när och huru och i hvilken utsträckning som helst, så blir
förhållandet lätt ungefär detsamma med en fullkomligt oartistisk
teaterdirektion. Den kan, utan insigt derom, att den gör någon
skada, understundom vampyrmässigt utsuga de artistiska krafterna,
hämma de rikaste anlag i växten och genom att taga sakerna
helt handtverksmässigt, döda skådespelames sjelfkänsla och
entusiasm samt förvandla dem, som skulle kunnat bli stort och sjelf-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/3/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free