- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 3. (Årgång 3. Jan-juni 1870). /
259

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den anmärkningen, att 10:de månadsdagen (och dermed fastan)
här begynner »enligt månen», d. ä. med aftonen. Att äfven Antt.

J. U, 15, 2, der uttåget ur Egypten fastställes till »15:de
Xanthi-kos enligt månm», betydelsen af det ifrågavarande tillägget är
densamma, kan hvar och en sjelf upptäcka genom att jämföra 4 Mos.
33, 3 och 5 Mos. 16, 6.

Med allt detta hafva vi bevisat, att på Josephi tid — och
naturligtvis långt derförut — påskalammets slagtande försiggick,
egentligast sagdt, på den 13 Nisan klockan 3—5 eft. m., men att
likväl, för Mosaiska traditionens skull, de 3 sista timmame af
13:de Nisan räknades i fastkalendern såsom hörande till 14:de
Nisans begynnelse, så att första dagen i osyrade brödens högtid
(raknad till 8 dagar, som var det historiskt verkliga omfånget,
begynte kl. 3 på den eftermiddag, som bildade öfvergången ifrån
13:de till 14:de Nisan.

Med det återstående kan jag vara kort. Den bestörtning som bland
Judarne följde på Jerusalems undergång år 69, framkallade, såsom
vi redan sett, en revision af kalendern och i sammanhang dermed
äfven af festordningen, hvarvid man försökte komma närmare till de
Mosaiska föreskrifternas ursprungliga mening. I Jubiläernas bok kap.
49 (anf. hos Hilgenfeld, Paschastreit sid. 137) framträda
påskstad-garae i ganska förändradt skick. Lammet Jskall nu slagtas den
14:de Nisan, innan sol går ned, och ätas »nattetid på aftonm dm
femtonde, sedan solen gått ned». Härigenom erhållas ock numera icke
mer än 7 osyrade bröds- eller »påskedagar». Kort sagdt: vid dmna
tid uppstod den påskordning, som ännu är gällande bland de
nuvarande Judarne och hvilken forskame hittiis’) varit kortsynte nog
att anse för den enda, ehuru hon, betraktad i sitt historiska
sammanhang, sjelf vittnar om, att annan ordning förutgått.

4. Hufvudfrågans lösning.

Utrustade med alla nödiga förarbeten kunna vi nu
förtröstansfullt gå till besvarande af hufvudfrågan. Att Jesus led döden,
under det Pontius Pilatus var Romersk prokurator öfver Judeen,
betygas ej blott af evangelierna, utan ock af den profane
historie-skrifvaren Tacitus (Annal. XV. 44). Pilati prokuratur, som räckte
i 10 år, slöts dermed, att Syriske ståthållaren L. Vitellius,
entledigande den af Judarne illa omtyckte mannen ifrån sin befattning,
skickade honom till Rom att omedelbart inför kejsar Tiberius
svara på åtskilliga anklagelser; och lydig Vitellii bud skyndade
(rjneCysvo) Pilatus genast till Rom, men uppnådde icke sin be-

’) Med undantag af Rauch, hvan afhandling i ämnet jag beklagligen icke haft
förmånen att fö se.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/3/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free