- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 3. (Årgång 3. Jan-juni 1870). /
263

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ningen af de händelser, som i samma år gingo förut, kan
tempelbyggnaden icke antagas hafva begynnt förrän mot slutet af 18:de
regeringsåret, alltså omkring början af år 20 f. Chr. Första
tempelbyggnadsåret gick följaktligen tillända omkring början af år 19
f. Chr. och det hos Johannes omtalade 46:te omkring böljan af år
27 efter Chr., hvadan den första påskfest, vid hvilken Johannes
låter den nydöpte Jesus infinna sig, är påsken år 27. Detta årtal
står så mycket fastare, som det från Alexandrinsk (och Judisk?)
synpunkt sammanträffar med Tiberii 15:de regeringsår ’), hvilket
af Lukas (3, 1 f.) uppgifves såsom tidpunkten för Johannes
Döpa-rens och Jesu första uppträdande och hvarifrån man icke kan tro
att Johannes på något sätt skulle velat aflägsna sig. Men denna
fasta punkt är oss af utomordentligt gagn. Ty hos en författare,
hvilken skrifver med så djup afsigt som Johannes, kan man vara
förvissad, att den redogörelse, han sedermera lemnar angående
Jesu fastresor till Jerusalem m. m., åsyftar att gifva en
kronologisk ram, inom hvilken Jesu hela offentliga verksamhet skall vara
innesluten. Att tolka författaren annorlunda vore att tolka honom
i strid mot all sannolikhet, hvilket snarare förtjenar heta att icke
tolka honom. Då nu Johannes utom den första påsken år 27 blott
nämner 2 påföljande, en, som Jesus tillbragte i Galileen (6, 4;
jfr. 7, 1), och den sista, vid hvilken han korfästes; så kan man
häraf bestämdt se, att författaren (i likhet med Acta Pilati)
förlägger Jesu död till år 29 af vår tidräkning. Men detta år faller
13 Nisan ingalunda på Fredag, hvarken enligt den verkligen
gällande kalendern eller enligt 84-årscykeln; hvaraf är klart, att
Johannes icke tänkt sig 13:de Nisan såsom Jesu dödsdag.

Men huru har han då tänkt sig saken? Icke i
öfverensstäm-melse med den historiskt gällande påskordningen, enligt hvilken
Jesus ovilkorligen måste dött den 13 Nisan, så framt Judarnes
påskalamsmåltid, såsom Johannes påstår, inträdde först qvällen
efter korsfästelsen. Att i motsats härtill Johannes förknippat kors-

’) Tiberii regeringstillträde är fästadt vid 19:de Ang. Ir 13, men orientalerna
daterade hvarje regering frän det deras kalendernyhr som närmast föregick
thronbestig-ningsdatum; alltsä räknade t. ex. Alexandrinerne, b vilkas kaleudernyår föll på lista (fasta)
Thot = 29 Augusti, Tiberii regering redan från 29:de Angusti år 12 oeh begynna med
29:de Angusti år 13 redan hans 2:dra regeringsår. Likaså, om Judarne togo 1
Ti-schri såsom nyårsdag, så föll Tiberii thronbestigning (19:de Aug. år 13) mellan 1
Ti-schri år 12, soro motsvarar 9 Sept», och 1 Tischri år 13, hvilken motsvar 29:de Ang.;
hvadan äfven de kunde datera Tiberii regering från hösten år 12, ehuru saken är oviss,
enär vi nyss sett Josephus datera Herodea’ regering från Nisan och icke från Tischri.
Yälja vi äfven för Tiberios Nisan till regeringsepok, så begynner hans 15:de år med
1 Nisan år 27.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/3/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free