- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 3. (Årgång 3. Jan-juni 1870). /
264

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fåsteisen med 14:de Nisan, bevisas omedelbart af anmärkningen
19, 31 angående storheten af den sabbatsdag, som omedelbart
af-löste Jesu dödsdag; ty denna följande sabbatsdags stegrade
högtidlighet kan, såsom man längesedan insett, endast härröra deraf,
att veckosabbaten (Lördagen) här sammanföll med lö Nisan, som
enligt Mosaiska stadgandet jämväl sjelf hade sabbatlig karakter.
Det är alltså uppenbart, att författaren å ena sidan begått det
grofva felet att redan i år 29 förutsätta giltigheten af den
först efter Jerusalems undergång stiftade festordningen, enligt
hvilken Judame slagtade påskalammet först vid slutet af 14:de Nisan,
men att han likväl å andra sidan har rätt så till vida, att han
äfven för sin del (lika med synoptikerna) hänfört Jesu död till den
14:de Nisan. Men en verklig dödsstöt erhåller Johannisevangeliets
autenti genom den omständigheten, att det förlägger denna 14:de
Nisan till år 29, i hvilket årtal den 14:de Nisan icke ens efter
den historiska kalendern föll på Fredag, utan blott efter
84-års-cykeln. Då alltså författaren betjenat sig af en kalender, som
först år 131 eft. Chr. blef införd hos Judame, så kan hans
evangelium icke vara författadt förr än ett eller annat decennium efter
sistnämnde tidpunkt, alltså tidigast omkring år 140—150.

På den lugna historiska forskningens väg hafva vi vunnit två
ur kyrklig och profan synpunkt lika betydande resultat: först,
att det för mänskligheten så dyrbara minnet af Jesu död
hädanefter är orubbligen fastadt vid den 30 Mars år 31 af vår
tidrak-ning; deraäst, att den stora bild, full af historisk sanning och
individualitet, som af vår religionsstiftares personlighet träder oss
till mötes i de tre första evangelierna, hädanefter skall stå ensam
och utan medtäflare, ej äfventyrande att fördunklas eller grumlas
genom jämförelse med det djerfva spekulationsfoster, som hittills i
så många århundraden bländat läsame af pseudo-Johannes.

N. W. Ljungberg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/3/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free