- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 4. (Årgång 3. Juli-december 1870). /
23

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

han icke dolde sina meningar, blef han förföljd, måste fly och
lefde ett kringirrande Hf i främmande länder samt kunde betyga,
att han, hvarthelst han kom, fann tviflet på allt under skrymteriets
förklädnad och att han hade att kämpa icke mot menniskornas
verkliga utan imot deras hycklade tro. Derföre att han lärde
jordens rörelse, måste han fly till Schweiz och derifrån till England,
der han i Oxford höll föreläsningar i kosmologi. Efter hvartannat
fÖrdrifven från England, Frankrike och Tyskland, vågade han
slutligen återvända till Italien, men fängslades i Venedig, der han
hölls fången i Piombi i sex år, utsatt for talrika lidanden.
Derefter instämdes han inför inqvisitionen såsom författare till
kät-terska skrifter. Han utlemnades till Rom, der han efter ytterligare
två års inspärrning förhördes, bannlystes och dömdes till bålet
Han lärde att rymden är oändlig, och att hon är uppfylld af både
sjelflysande och mörka verldar, af hvilka många äro bebodda.
Hans åsigter voro för öfrigt panteistiska.

Den stränghet med hvilken han behandlades af kyrkan
framkallades genom hans yttrande, att han hade att kämpa mot en
ortodoxi, hos hvilken hvarken fanns sedlighet eller sann tro. Detta
var hvad han sökte ådagalägga i sitt arbete Bella bestia
trion-fante, en moralfilosofisk allegori, utgifven år 1585 under Brunos
vistelse i England och tillegnad Philip Sidney. Kort derefter utgaf
han en ny skrift: Degli eroici furori9 om det heroiska raseri eller
den hänförelse, som tändes i själen under inflytandet af den
gudomliga kärleken. Detta arbete hade han först ämnat benämna
Cantica, »den höga visan», men afstod derifrån af fruktan för »de
fariseer, hvilka skulle anse som en hädelse mot Gud, om man gaf
ett heligt namn åt ett menniskoverk, oaktadt de sjelfve i trots af
allt inre förderf, ej tveka att kalla sig helige och prester.» Det
osedliga munklifvet öfverhufvud var ofta skottaflan för Brunos
angrepp. Sin dom öfver detsamma sammanfattade han i versen:

Insani fugiunt mundura, imraunduiuque sequuutur.

Också undgick han ej sina hätska förföljares hämd. År 1592
greps han, som ofvan nämndes, af inqvisitionen i Venedig och
hölls inspärrad i sex år; derefter fördes han, år 1598, till Rom,
hölls der i fängelse ytterligare två år, hvarefter han ställdes inför
inqvisitionens domstol för att tillfrågas huruvida han ville
återkalla sina kätterska meningar. Då han ihärdigt vägrade detta,
måste han, d. 9 Febr. 1600, knäfallande afhöra den öfver honom
förkunnade dödsdomen. Om förloppet vid hans sista stunder ega

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/4/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free