- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 4. (Årgång 3. Juli-december 1870). /
53

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ven verkliga förhåUandet; ty enligt den då ännu gällande
Seleuci-diska kalendern svarar 9:de Ab eller Loos år 69 emot 20 Augusti»
som är en Söndag. I öfverensstämmelse härmed’ tillträdde 8:de
prestklassen detta år 49 dagar sednare än 9:de Loos, d. ä. 8
Oktober. Med stöd af denna fasta punkt kan man lätt uträkna, att
sista gången, som 8:de prestklassen under Herodes’ regeringstid
tillträdde sin tjenstgöring, var 7 Januari år 4 f. C., hvadan
Zacharias* af Lucas omnämnda tempeltjenst ej kan falla sednare än
denna dag; och enär samme evangelist låter Jesus födas omkring
15 månader efter slutet af Zacharias* ifrågavarande tempeltjenst,
så kan äfven Jesu födelse icke falla sednare än omkring medlet af
April år 3 f. C. Söka vi åter det tidigaste datum för Jesu födelse,
som enligt Lucas är antagligt, så finna vi detta vara medlet af
Maj år 4 f. C., 15 månader efter den tjenstgöring af 8:de
prestklassen, som begynte d. 5 Februari år 5. Bägge dessa data, April
år 3 och Maj år 4, stå i samklang med den uppgiften Luc. 2, 8,
att Jesu födelse inträffade vid en årstid, då hjordarne tillbragte
natten under bar himmel. Ville vi i stället utgå från 22 Juli år
5 f. C. såsom tidpunkten for Zacharias’ tempeltjenst, så skulle Jesu
födelse falla omkring ingången af November år 4, hvilket mindre
väl stämmer med den fordrade årstiden. Deremot finnes i Lucas’
berättelse icke något moment, som sätter oss i stånd att afgöra,
hvilketdera af de återstående bägge alternativerna, Maj år 4 eller
April år 3, varit af evangelisten åsyftadt. Förmodligen var i hans
egen föreställning tidpunkten icke närmare bestämd, något som
också bestyrkes af den sväfvande åldersbestämningen »omkring 30
år gammal» (3, 23).

För vår del måste vi öfverhufvud underkänna hela den
historiska trovärdigheten af denna hos Lucas gifna
födelsedagsbestäm-ning, emedan hon, såsom sagdt, hvilar på den falska
förutsättningen om en af Quirinius under åren 4 eller 3 f. Chr. utförd
skatt-skrifning. Till och med om en Romersk skattskrifning vid denna
tid skulle verkligen egt rum, så kunde hon omöjligen hafva uppträdt
i den form, som Lucas förutsätter, då han förmenar, att enhvar
måste för ändamålet inställa sig vid sin slägts stamort (2, 3—4).
Ville vi blunda äfven for denna orimlighet, så möter en tredje,
mycket stor osannolikhet i den omständigheten, att Joseph påstås
ifrån det aflägsna Nazareth i Galileen hafva släpat till Bethlehem
jemväl sin då redan i högt hafvandeskap stadda hustru Maria, som
visst icke kunde hafva någonting att vid skattskrifningen beställa.
Hela skattskrifningen är säkerligen ingenting annat än ett
oskickligt påhittadt medel att från den förment ursprungliga boningsorten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/4/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free