- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 4. (Årgång 3. Juli-december 1870). /
429

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sådant hade man dock näppeligen fdreBtält sig lifvet i
bronsåldern! Det är sannt, att vi icke hafva någon anledning att tänka
oss en på långt när så högt drifven odling under vår bronsålder.
Men Mexikos dåvarande kulturtillstånd kan tjena som ett
intressant exempel på, huru långt utvecklingen under gynsamma
förhållanden kunnat gå äfven hos ett med jernet alldeles obekant
folk, hvilken metall vi blifvit vana att anse såsom ett nödvändigt
vilkor för hvarje civilisation.

Om också den teckning ur vårt lands äldsta kulturhistoria,
jag här sökt gifva, icke har så lysande partier, som skildringen af
det aztekiska Mexiko erbjuder, skall dock, såsom jag hoppas, ingen
kunna neka, att bekantskapen med vår äldsta forntid kan skänka
både nytta och nöje. Det hör till god ton hos oss att icke vara,
eller icke synas vara, alldeles obekant med de märkvärdiga
upptäckterna i Ninive och Pompeji, men huru mången har icke
förgätit, att vi i eget land hafva vackra och dyrbara minnen
från en tid, vida äldre än Pompejis grundläggning och åtminstone
samtidig med Ninives förstöring!

OSCAB M0NTELIU8.

Om vår tids pietism och ortodoxism inom
den svenska evangelisk-lutherska kyrkan.

Sammanställningen af dessa båda, pietism och ortodoxism,
inom den svenska evangeliska kyrkan, har sin grund och sitt
berättigande deruti, att begge dessa slag af en förvänd kristendom
tillhöra vår tid och vårt land, och göra vanligen gemensam sak,
när det ankommer på försvarandet af hvad som, enligt deras
mening, bör gälla som kyrklig tro och bekännelse. Båda skilja sig
också icke så mycket i läran, som i tillämpningen, alldenstund
ortodoxismen betraktar trosinnehållet mera från en teoretisk,
pietismen mera från en praktisk synpunkt Så vidt det är oss bekant
ur partihufvudmännens egna skrifter, var också den pietism, som
framträdde i Tyskland efter reformationen genom Spener och hans
anhängare, i läran så litet skiljaktig från det ortodoxa
lärobegreppet, att man icke kan fatta, huru motpartiet ens kunnat
förebrå dem denna förmenta brist Fastmera har den äldre Spener-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:58:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/4/0433.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free