- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 5. (Årgång 4. Januari-juni 1871). /
40

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af behof, s& att ingenting blifver beroende af enskildes tillfälliga
åtgöranden.

Det är ej lätt att afgöra huruvida deras verksamhet kommer
att bära den åsyftade frukten, men skall det gå på något sätt att
omvända Kina till kristendomen, så är det så som de gå till väga,
genom att nedifrån undergräfva konfucianismen och bereda fältet
för en annan verldsåskådning, ty att försöka att, sådana kineserna
nu äro, omvända dem till verkliga kristna, som i sitt innersta tro
på våra läror, är enligt min åsigt fullkomligt lönlös möda.

De protestantiska missionärerna försöka det likväl, och, efter
hvad några säga, med framgång här och der, ehuru andra erkänna
att deras bemödanden äro alldeles fruktlösa. De lägga ej, som
katolikerna, an på att få kineserna att till namnet bekänna sig
till kristna läran, utan söka att på allvar omvända dem, och de
olika sätt de använda, äro nästan fullkomligt beroende på deras
individuela uppfattning af sitt kall och hur det bör skötas. De
predika oförtrutet sin lära; men äfven den mest redigt tänkta och
i logiskt afseende klarast framstälda predikan går förlorad för den
som sätter i fråga premisserna, hvarpå hon hvilar, och ej endast
dessa, utan alla förutsättningar hvarpå någon religion alls kan stödja
sig. Man må invända, att sjelfva argumenteringen i en predikan
är af jemförelsevis mindre betydenhet; det är mera hänförelse,
som fordras för att talet skall slå an; och detta må vara sant för
menniskor som veta hvad sådant vill säga, och som låta hänföra
sig; men det är det sista en kines skulle tänka på. Jag vet ej
hur det skulle gå till att hänföra en kines; det strider helt och
hållet mot hans natur, och hans åsigter att låta leda sig af någon
hänförelse; han vill hafva redigt för sig hvar för han gör
någonting eller tror någonting, och förr än han får det, går han heller
ej ur sin vanliga väg.

Jag frågade en gång en missionär hur han bar sig åt, och
han svarade, att han alltid började med att visa falskheten i den
budhistiska läran, och sedan han lyckats dermed efter Önskan,
utdelade han biblar, och bad sina åhörare döma for sig sjelfve. —
Detta är visserligen ett sätt, men ej lär han omvända många med
den metoden; att få dem att erkänna ohållbarheten af budhismen,
röner föga svårighet, ty de skratta åt den, som åt all annan
religion, men att få dem att tro på kristna läran, är en annan sak;
missionären måste ord för ord bevisa hvad som står i bibeln,
såvida den i ringaste mån afviker från hvad de betrakta som antagligt.

En stor mängd biblar ha blifvit spridda i Kina, och folket
tager noga vara på dem, ty de förstöra aldrig ett tryckt papper,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/5/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free