- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 5. (Årgång 4. Januari-juni 1871). /
122

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

emedan det hebreiska Jonas betyder dufva; vid en flickas namn
Navira, står ett skepp, »navis» o. s. v. en barnslig rebus-symbolik;
vid en »Susannas» graf står ett barn mellan två räfvar, syftande
på G. T:s berättelse om Susanna. Till ståndssymboler räkna vi
de många afbildade verktyg, hvilka en äldre tid förklarade som
marterinstrument.

Vi komma nu till fiskens symbol och Kristusmonogrammet.
Redan tidigt hade korset blifvit en sinnebild för den korsfäste; man slog
det öfver panna och bröst, för att inviga sig åt Kristus; man ansåg
det som alla naturföremåls grundtema, trädet sträckte sina grenar,
menniskan sina armar, fågeln sina vingar ut i korsform, man
bildade det som ett vanligt kors, latinskt + eller grekiskt med lika
långa armar + eller som ett T. Men för att beteckna Kristi namn
använde man dock oftare Kristusmonogrammet, än ett I efter
»Jesus», än oftare de två första bokstäfverna i Kristus, enligt det
grekiska alfabetet A’ och P, hvilka man satte i hvarandra, ofta
med ett A och £, början och slutet, bredvid. Och likasom
monogrammet skulle dölja Kristi namn, så blef det stundom, sedan det
blifvit bekant, nödvändigt att dölja sjelfva monogrammet under
olika afvikande former, hvilket en lång tid gaf anledning till den
tro, att det först uppstått med Constantin den store, hvilket långt
ifrån var fallet. Och likasom man läste öfverskriften öfver korset:
Jesus Nazarenus, Rex Judæorum, efter begynnelsebokstäfvema »Inri»,
så ock orden »Itjaovg Xqktto<; Oeov Ylog 2wvrjQ» (Jesus Kristus,
Guds Son, Frälsare) och sålunda uppstod ordet som betyder

fisk. Genom denna bokstafslek blef då fisken Kristi i
katakomberna otaliga gånger upprepade symbol. Fisken afbildas ofta i
förening med en korg med bröd, stundom äfven med vin —
påminnande å ena sidan om miraklet i öknen, å andra sidan om
Kristi närvaro i nattvarden.

Skulle vi här försöka en kronologisk indelning af det gifna
stoffet, så kunna vi indela hela katakombtiden i 3 perioder: den
första, till Calixts tid, innefattar de äldsta, enkla symbolerna,
framställningen af den gode herden, de med antiken mest beslägtade
motiven o. s. v. Då hade ej ännu någon systematisk teologisk
symbolik utvecklat sig; den andra perioden börjar med Calixt och
hans katakomb, i den uppträda isynnerhet historierna ur gamla
och nya testamentet samt af antika framställningar Orpheus, men
isynnerhet denna mera invecklade systematiserade symbolik, hvilken
vi oftare haft anledning att påpeka. Den tredje perioden börjar
med Constantin och utmynnar i byzantinismen: nu uppträda helgon
med nimbus, monogrammet och korset blifva nu segertecken i st. f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/5/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free