- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 5. (Årgång 4. Januari-juni 1871). /
377

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att bilda sig en på bibeln grundad religiös öfvertygelse, är
naturligtvis rentaf omöjligt, såvida man ej för tänkandet systematiskt
ordnar det bibliska skriftinnehållet, så att hufvudsak skiljes från
bisak, väsentligt från tillfälligt. Härtill erfordras ett sjelfständigt
tankearbete; påtagligen är alftså förnuftet oumbärligt, för att
men-niskan må kunna göra sig bibelordet till godo. Vädjandet till
bibeln såsom trosnorm får sin giltighet först då, när, såsom
protestantismens väsen det fordrar, dermed åsyftas den enligt förnuftets
lagar tolkade bibeln. Men den menskliga intelligensen, likasom
hennes förnuftsförmögenheter öfverhufvud, är stadd i utveckling
och tillväxt; deraf möjligheten af ett ständigt fortskridande till
ett djupare och allsidigare uppfattande af bibelns mening. Den
fria forskningen i skriften är den grundsats, hvilken hvarje på
traditionens väg eller genom kyrkomötens beslut antagen tolkning
af skriften måste underordna sig. Då från katolicismens och den
reaktionära lutherska konfessionalismens förutsättningar
vetenskapen om den kristna religionen måste blifva dogmatik, och såsom
sådan stationär, oförmögen af vidare utveckling, så kan samma
vetenskap, enligt protestantismens princip, endast blifva symbolik9
d. v. s. uttrycket af en viss tids och vissa individers uppfattning
af kristendomen, hvilken uppfattning, just i följd af denna dess
subjektiva karakter, är underkastad möjligheten af misstag och
derigenom nödvändigheten af en fortgående granskning.

Luthers betydelse för vår tid framstår i sitt rätta ljus i
synnerhet då, när vi föra oss till minnes hans tidigare oupphörliga
ansatser till ett fömuftsenligt tänkande i fråga om det religiösa,
för hvilkas undertryckande han under en senare Féfoadsperiod
be-höfde anstränga hela kraften af sin jättestarka viljan Hans
ställning till det af honom inför församlingen i dess reniiet framlagda
bibelordet var, under det att han ännu stod på sin andliga
utvecklings höjdpunkt, en fritt pröfvande, i allo motsatt den, som
intages af den ortodoxa inspirationsteoriens anhängare. Det var
under hvilotiden från yttre strider i undangömdheten på slottet
Wartburg Luther började sitt egentligt grundliga studium af
bibeln, hvars storartade resultat blef hans tyska bibdöfversättning.
Från denna tid och den närmast föregående perioden förskrifva
sig de djerfva och frisinnade yttranden af Luther angående
åtskilliga af de bibliska skrifterna, med stöd af hvilka man icke
utan skäl kan benämna honom »en föregångare till Lessing och
Schleiermacher uti den sant historiska uppfattningen af Jesu
lära* (Schenkel) samt »en målsman för vår tids liberala
kristendom» (Lang). Väl utöfvade Luther ej biblisk kritik i modern me-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/5/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free