- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 5. (Årgång 4. Januari-juni 1871). /
431

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skulle kunnat bilda någon verklig historia för den tid de angå,
helst de oftast strida mot de grekiska författarnes uppgifter. Följden
deraf var den assyriska historiens välbekanta osannolikhet och
torftighet. Synbart besvärade af att repetera detaljer, om hvilkas
fabelaktiga natur de ej kunde misstaga sig, meddelade äfven de
bästa historieskrifvare de romantiska berättelserna om Ninos,
Ninyas och Semiramis, särskilt framhållande denna drottnings
krigs-bragder och fredliga idrotter samt de följande assyriska konungames
oduglighet och veklighet — en egenskap, som hos den sorgligt
ryktbare Sardanapal, den siste af dem alla, skulle stigit till den
höjd, att han tillbragt tiden i sitt harem, klädd och sminkad såsom
de honom omgifvande assyriska skönheterna, och spinnande såsom
de, för att slutligen, då han såg sig ur stånd att försvara sig mot
de imoö honom förbundna konungame eller ståthållame i Medien
och Babylonien, dö frivilligt lågornas död i sitt palats jemte dem,
som deltagit i hans sysselsättningar och njutningar. Ktesias, Julius
Africanus, Eusebius och Syncellus låta denna det assyriska rikets
undergång inträffa redan år 880, men den sistnämde kallar den
olycklige konungen icke Sardanapal utan Thomas Concolems —
ett i sanning föga assyriskt namn. För att bringa de bibliska
och de grekiska uppgifterna i samklang har man imellertid antagit
ett nyare assyriskt rike, i hvilket de i biblen omtalade assyriska
konungame skulle ha herskat, och det desto hellre som, enligt
Herodotus, Assyrien skulle ha återvunnit sin sjelfständighet ungefär
hundrade år efter det att mederna och babylonierna eröfrat Niniveh.
Såsom den siste af konungame i detta rike ha några nyare historici
antagit Sardanapal, alldenstund Moses af Chorene, Abydenus m. fl.
äldre författare låta honom komma efter Sanherib.

Assyriska rikets undergång var så fullständig, att det ej kunde
blifva fråga om att återuppbygga det en gång så praktfulla Niniveh,
helst detta uppenbarligen stred mot segraraes intressen. Väl tala
ännu långt efter Ninivehs förstöring grekiska författare om en då
ännu existerande stad i Assyrien vid namn Ninos, men denna
torde ha varit belägen Öster om Tigris, ungefär der Mossul nu
ligger, samt aldrig ha erhållit någon större betydenhet Då Xenophon
tvenne århundraden efter den stora stadens eröfring på sitt återtåg
med de tiotusen grekerae marscherat uppåt längs Tigris och gått
öfver stora Zab, tycktes traktens innebyggare ej känna Ninivehs
namn, ty de betecknade de qvarlefvor af detsamma, som ådrogo
sig hans synnerliga uppmärksamhet, såsom tvenne gamla mediska
städer vid namn Larissa och Mespila.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/5/0435.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free