- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 5. (Årgång 4. Januari-juni 1871). /
454

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Assur också blifvit kallad den assyriske BaaL En annan högt
stående gudomlighet, i hvilken man velat igenkänna babyloniernas
Ihu, syndaflodens upphofsman och tidens gud, har ett af de for
assyriska gudar karakteristiska kännetecknen i dubbelt mått. Liksom
den af oss förut omtal ta Beltis har han nämligen fyra vingar —
två riktade uppåt och två nedåt. På ett ställe förekommer han
förföljande en drake eller en ond ande. Hvad Beltis eller Ischtar
angår, så tyckes hennes kjol baktill vara sammansatt af fjädrar
och erinrar i detta hänseende om Assurs, jemte hvilken gud hon
ofta förekommer, och man finner små stjernor bland hennes hals*
prydnader, — passande smycken för en »himmelens drottning»
Såsom Nisroch, den gud, i hvars tempel Sanherib blef mördad,
antages vanligen en mycket ofta förekommande manlig gestalt med
örnhufvud, helst ordet nisr betyder örn och sönderslita, i följd
hvaraf han ock blifvit ansedd som segrens gud. Imellertid har en
kilskriftstolkare i honom sett äktenskapets gud, tydande hans namn
med orden: den som förenar. En annan gud, motsvarande
baby-loniemas Oannes och bärande det assyriska namnet On, har en
hufvudbonad liknande ett fiskhufvud och en fiskkropp kastad likt
en mantel öfver skuldrorna. Såsom den assyriske Herkules har
man betraktat den kolossala figur, hvilken förekommer mellan
tvenne bevingade och menniskohöfdade tjurar på fasaden af Sargons
palats. Han håller ett lejon i sina armar och tyckes strypa det.
Namnet på denne gud är Ninip-Sandan.

Relativt taget förekomma ej många gudabilder i de assyriska
palatsruinerna, men att antalet af gudar varit stort finner man af
de namn på dylika, som anföras i annalerna Ett framstående
rum på den assyriska kultens område intager, att döma af relie- i
ferna, det s. k. symboliska trädets tillbedjande. Det ser ut som
om sjelfva gucfarne dyrkade det, ty i ett rum voro väggarna nästan
helt och hållet upptagna af reliefer, som i sin öfre afdelning
föreställa tvenne okända gudar, knäböjande för detta träd, och i den
nedre en Nisroch på hvar sin sida om det, visserligen upprätt, men
dock, såsom det tyckes, tillbedjande det.

Af relieferna synes visserligen, att ett i många hänseenden j
rikt kulturlif förefans i Niniveh, men de innehålla äfven talrika
vitnesbörd om att våldets och den råa styrkans princip var den
herskande der. Det tyckes som om mördande, stympande och
mångsidigt pinande af besegrade fiender ansågos bidraga till
segrarens förhärligande. De mest upprörande tortyrscener äro
på många ställen återgifna, och på ett ställe spelar monarken sjelf .
hufvudrollen i en sådan. Bland de fångar, som den kungliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/5/0458.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free