- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 6. (Årgång 4. Juli-december 1871). /
238

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

[-Domsrätten utöfvas af »den forste embetsmannen i hvar sin vetenskap.» Straffen äro landsflykt, gissling, uteslutning frän de gemensamma måltiderna o. s. v. Från desse embetsmän kan vad ega rum till-]{+ser för+} de
3:ne ministrarne och
från dessa till Metafysikern, på det sått att ban eger benådningsratten. Vid svårare förbrytelser intrader dödsstraff. I allmänhet galler vedergällningsteorien här i
sin råaste form. Campanella säger: öga för öga, näsa för näsa, tand för
tand1). Vid en
afrättning jemra sig alla närvarande högt, bedjande Gud, att
Han ville aflåta sin vrede, och
sörjande deröfver att
de
måst bortskära en
angripen samhällslem.

Stormetafysikern har, såsom vi sagt, utom alla andra värdigheter, äfven den af
högste prest. Alla embetsmän äro prester. Alla medborgare yppa i hemlig öronbikt för embetsmännen sina fel, på det
de måtte förlåtas. Embetsmännen åter bikta för
de tre ministrarne både sina egna och andras fel; desse tre bikta för metafysikem, hvilken sålunda får kännedom om
alla synder, af hvilka statsmedlemmarne lida, och anställer försoningsoffer.

Solstadens innevånare tro på själens odödlighet och {+stad icke sammansloges, när t. ex. antalet af inne-
vånare+} på
en treenig Gud, hvilken är den högsta magty vishet och lcarlek. Men de tro ej, att i treenigheten finnas några bestämda personer, utan [-endast ett Guds förhållande-] i
sig, till sig och
från sig. Allt positivt i verlden kommer från Gud. I sjelfva synden, som är negation, kommer det moment af positivitet, som deri finnes, från Gud; negationen eller non-entiteten kommer från oss2). Sådan är
religionsåsigten hos detta folk.

Vi se att
det är en despotisk hierarki, som
är Campanellas ideal. Ett strängt bestraffhingssystem samt den påbjudna öronbikten göra undersåten till ett
viljelöst verktyg i
herrskarens händer. Campanellas uppfostringsmetod, enligt hvilken barnen få
lära sig allt under promenader omkring stadsmurarne, liknar något Fouriers. Arbetets på sätt
och
vis religiösa karakter kommer oss att
tänka på Saint-Simo-nisterna, och Stormetafysikem är ej så
olik le Pére Supréme.

Thomas Morus hade bibehållit äktenskapet, Campanella har upp-häft det
Ett hem är dessutom
i {+slutet af hvilka man på några sidor gifvit plats åt+} den
senares stat omöjligt att
förverkliga; ty hvar sjette månad måste alla företaga stor flyttning, förmodligen på det ingen under tidernas lopp annars måtte kunna tro sig vara egare till
det ställe han bebor. I sjelfva verket lågo dock redan hos Morus frön till
familjens upplösning; ty man har svårt att
föreställa sig dess existens, då den
ej får hafva egendom och då barna-uppfostran är en
statsangelägenhet och
icke angår familjen.

’) 1. e. sid. 70. ocalam pro ocalo solvunt, aasnm pro nsso, dentem pro dente.

2) — — peccatum setas Dei est in qnsntnm entitstcm et efficientism fasbet. Åt in qusntum hsbet non entitstcm––––––-est in nobis et s nobis. 1. c. sid. 89.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/6/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free