- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 6. (Årgång 4. Juli-december 1871). /
311

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

[-läran’), som äfven-]{+ligt. Så mycket må vi dock vitna, att vi, efter+} att [-inom sjelfva den anglikanska kyrkan en riktning alltmera utbildar sig, hvilken knappast längre gör någon hemlighet af sin stora förkärlek för katolicismen. Denna riktning är den s. k. »ritualismen.»

Den anglikanska kyrkan har visserligen redan sedan äldre tider inom sig hyst en högkyrklig riktning, som,-] i
olikhet med [-den bredkyrkliga, lagt mera vigt-]
{+oss det intryck, att han+} på
sambandet med katolicismen än med den öfriga protestantismen. Men först åt en
senare tid var det [-förbehållet att utdraga konseqvenserna af densamma. I September 1833 börjades utgifvandet af de s. k. Tracts for the Times, som innehöllo utlåtanden af Oxforder-professorerna Puset, Newman, Palmeb, Keble och Hook angående kyrkans brister och medlen-] för
deras afhjelpande. Här framträdde redan den högkyrkliga, öfverdrifna uppskattningen af »den apostoliska successionen», hvarjemte traditionen började att, vid sidan af den heliga skrift, få anseende såsom rättesnöre för tron. Äfvenledes tolkades rättfärdiggörelsen samt läran om nattvarden i direkt katolsk syftning; åtnjutandet af Guds nåd gjordes beroende af ett riktigt fullgörande af de sakramentala handlingarne; ett noggrannt iakttagande af fastan, liturgien, helighållandet af de kyrkliga högtidsdagame blef en oeftergiflig fordran. Imellertid sökte man ännu en tid att [-åtminstone till bokstafven fasthålla protestantismens principer. Först-]
{+välja mellan de två samfundsmakter, hvilkas stolthet+} i
den berömda 90:de traktaten af Newman skedde en afgjord brytning med
protestantismen, som
der benämnes »det förderfvade menniskohjertats religion», hvarimot den
katolska kyrkan förherrligades såsom »den äldre systerkyrkan», i förhållande till
hvilken de protestantiska bekännelserna ej äro annat än kristna »sekter». Den
äkta anglikanaren, förklarade Newman, kan erkänna alla den romerska kyrkans koncilier, äfven det tridentinska, och genom
»de 39 artiklame» vore man ej törbunden att utan vidare förkasta lärorna om skärselden, aflaten, bilderdyrkan, brödets förvandling i nattvarden, hélgonens tillbedjande, om forpligtelsen
för
presterna
att
icke ingå äktenskap, om [-påfvens öfverhöghet o. 8. v. utan endast den form, i hvilken-] dessa
satser dittills varit gällande.

Efter dessa yttranden afbröt vicekansleren för Oxford sin
förbindelse med det traktarianska partiet (i Mars 1841)
och
erkebiskopen af Canterbury förbjöd utgifvandet af
flera polemiska traktater. Pusey sökte visserligen försvara sin
väns åsigter, dock följde han honom ej, när Newman, år 1845, verkligen öfvergick till katolicismen. Derimot följde ett stort antal af engelska presterskapet och
aristokratien New-mans exempel; på de
senaste 20 åren hafva icke
mindre än 233 en- 1

1) Vid början af innevarande århundrade funnos
i
Storbritannien endast 60,000 ka-

o

toliker och
35 katolska kyrkor. Ar 1863 räknade man 4 millioner katoliker med flere hnndra kyrkor. Under de senaste åren har detta antal ytterligare högst betydligt ökats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/6/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free