- Project Runeberg -  Framtiden. Tidskrift för fosterländsk odling / Band 6. (Årgång 4. Juli-december 1871). /
338

(1868) With: Carl Fredric Berndt von Bergen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

[-(i Sverige 1669—76, 83—87),-]{+nära tidningarna+} såsom {+ett+} bevis på
hvad man
redan ganska tidigt kunde här utföra; och {+först blötte hon honom och sedan stötte
hon honom, har ni hört den forr?» Svar, ja eller nej, likagodt;
hvarpå åter följde: »det var engång+} en
del otvivelaktigt inhemska predikstolar, altarprydnader o.
dyl. gifva i
sin art dessa stöder ej efter. Huru vidt skulpturens utöfning under detta
århundrade spriddes, och hvilka mästare till och med i en liten småstad kunde utbilda sig, bevisar exemplet af Jan Andersson Silfverling i Vadstena (t 1693), hvars redan af Hammarsköld berömda epitaf öfver Jörgen Claus i Vadstena klosterkyrka nyligen i
afbildning utgifvits1). Alla mer
betydande arbeten
af denna
art förtjena således att undersökas, och
i
sammanhang härmed skall den biografiskt-arkivaliska forskningen fortgå. Först derigenom skall det bli möjligt att utreda skulpturens ställning under drottning Kristina och
hennes efterträdare ända till frihetstidens början, då en
något starkare dager faller öfver detta
område. Och först då skola namn, sådana som Johan Wendel Stamm (1643—66), Jost Schutz (1641—70), Kaspar Schröder (1692—1710 t) och andra
få sin rätta betydelse.

1 följd af
egendomliga förhållanden är en
särskild gren af skulptur, nämligen medaljgravyren, undantagen från det allmänna mörker som
hvilar öfver vår
bildhuggarkonsts historia under detta tidskifte. Mynten och medaljerna ha länge varit
föremål för våra numismatikers granskning och
beskrifning; och denna omständighet har konsthistorien
att
tacka för
det rika och fullhaltiga material, som för detta fack står henne till buds, och hvilket endast fordrar bearbetning och sofring, äfvensom någon fulländning i {+betrak-
tande af+} den
biografiska delen2). Namnen Karlsten, Meybusch, Parise, Faltz lysa här med eget ljus, och flere andra stå dem ganska nära (Rethe, Breuer). En från estetisk och konsthistorisk ståndpunkt företagen granskning af [-våra medaljer från denna tid blir således ett jemnförelsevis lätt-]
{+Strauss’s+} arbete, [-liksom det, i betraktande af deras förträfflighet, blir ett gifvande och intressant.

- Måleriet under sjutonde århundradet åter kan ej sägas vara synnerligen noggrant kändt. Några namn utom Ehrenstrahl och några merendels oriktiga eller ofullständiga data, se-] der
allt Men i hvilket sammanhang till hvarandra konstnärerne stå, hvad inflytande de tyska och holländska, senare den
franska, sist den
italienska skolan öfvade på
vår målarekonst, och hvilken riktning denna öfverhufvud tog under dessa förändringar, detta är
saker som
ännu kunna anses fullkomligt obekanta. Närvarande författare har
visserligen lyckats ur handlingarne sammanställa flere
nya namn för det äldsta tyska skedet (till 1650 vid pass), såsom Cornelius Arendtson (förekommer 1611—33),

’) I Mandelgrens Samlingar, h. 2. (1868).

3) Bland de bekanta omfattande nnmismatiska verk vi äga intager, nr konsthistorisk synpunkt, riksantiqvarien Hildebrands Minnespenningar (Sthm 1860) förnämsta rummet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:59:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framtiden/6/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free