Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
[-man och tukta hvarandra. P& detta meningsskifte, denna kamp med andans svärd, erbjuda de-]{+Vi yttrade att våra ortodoxers+} här
ofvan uppräknade skrifterna ett temligen rikhaltigt prof.
Vi vända oss först till en
dansk författare, som mot nationalitetsprincipen riktat ett specifikt »kristligt» angrepp. Efter
att
redan till-forene ha upphäft sin varnande röst i en
kortare afhandling om Nationalitet og Chr ist endom, har
prosten Kofoed-Hansen nyligen funnit sig böra ytterligare taga ordet i
en utförlig polemik mot den {+rikhaltiga litteratur, som
utgör frukten+} af
honom upptäckta, för att ej säga uppfunna, Demotheismen. Han framträder i
sin nyaste skrift med icke små anspråk på uttömmande grundlighet, anspråk som
imellertid blott alltför mycket svikas. Vi skola ej lägga någon större vigt å det befogade klagomålet öfver en nästan outhärdligt tröttande bredd och tavtologi, en
stilens långsläpiga oöfverskådlig-het, som söka sin like, och
som låtit framställningen svälla upp till
fyrahundra sidors omfång, ehuru dess
faktiska och begreppsinnehåll godt kunde rymmas inom fyrtio. Derimot träffas förf. af en svårare anmärkning mot de motsägelser, som oupphörligt afbryta tankekedjan. Det är
verkligen förundransvärdt, att dessa ständiga motsägelser kunnat undgå hans uppmärksamhet. Han gifver med ena handen, för att
taga igen med den [-andra. Mången gång fördjupar han sig ganska långt in på-]
{+öfver nyrationalismen fälda domen. Man har tillstoppat öronen
för+} den
förderfvets väg, han androm till varnagel vill utstaka — men så hejdar han sig plötsligt och
förnekar sju resor, hvad han nyss förut med en viss värme i tonen och
lyftning i uttrycket medgifvit. Han bestrider ej, att nationaliteten har sitt »stora berättigande inom timligheten» (s. 159), han säger mer än [-en gång vackra saker om «folkandens» sätt-] att
framträda och verka, om den [-»samstämning som, under säregna omständigheter och vilkor, af-]
{+sant kristna tron, genom+} ett
folks mångfaldiga och mångartade enskildheter danar en enhet, sammansmälter massorna, förlänar en ovanlig klarhet i
blicken och kraft i handlingen, samt momentant liksom höjer folket öfver sig sjelft» (s. 196), och han tyckes då ej ha någonting imot nationalitetsprincipen, så länge man ej »i förhållande till
kristendomen» tillerkänner nationaliteten »någon väsentligare betydelse, än andra rent menskliga förhållanden och former, som tillhöra timligheten och innebära de vilkor, under hvilka menni-skolifvet skall utveckla sig och förflyta i den ändliga verlden» (s. 160). Ja, förf. är
så pass smittad af
det förderf, mot hvilket han ljungar, att han ej rätt kan väija sig mot den föreställningen, att för [-»folkanden» — med detta »primitiva anlag», hvari »ett folks egendomligheter» ha sin rot —-] att
för denna folkande, som »under afgörande händelser kan gripa ett folk med underbar magt, så
att det
framträder och handlar som en enhet, för ett bestämdt mål, med
åsidosättande och glömska af
de vanliga differenserna», måste finnas en evig, ideel bakgrund, och att den ej
kan hvila på ett tillfälligt — man vet ej
hvad (jfr. bl. a. s. 184 ff.). Men förf. förskräckes snart och vänder om: tänker man sig folkandén annorlunda, än såsom en öfvergående »stämning», tänker man sig den såsom en personlighet, så blir konse-qvensen ingenting mindre, än att
»forntidens nationella afguderi får en modern skepnad och medborgarrätt midt i kristendomen» (s. 193). Ty det gifvés blott en ande som, verkande hos en mängd och närvarande i ett samfund, hvilkas enskilda individer han genomtränger, dock är en personlighet: det är Guds ande, »den helige ande.» Bredvid honom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>