- Project Runeberg -  Franska kyrkans ställning, i förhållande till staten och läroverken, sedan revolutionens början /
73

(1844) [MARC] [MARC] Author: Wilhelm Tham
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Kyrkan och Läroverken under National-Konventets tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

perslition, som de hittills tjenat. G r e g o i r e förklarade sig
öppet häremot; behöll hade ernhelc och drägt, och trotsade
smädelsen inom konventet, och pöhelns hot, som i flera da-
gar förföljde honom. Men han kunde ej hindra sakens fort-
gång. Förnuftets fest firades i Notre Dame (d. 10 Nov.),
alla auktoritctcr bemyndigades att mottaga de andliges af-
sägelser (d. 15 Nov.); de andlige, som gifte sig, befriades
(d. 15 Nov.) från tillämpning af lagarne om eden; presterne
förklarades, såsom ej publika funktionärer; kunna öfvergifva
sin post; och försäkrades om bibehållande vid sina pensio-
ner. Afsägelser af prestemhetet, tillstängande af kyrkor,
anbud af deras silfver och klockor för statens hehof, för-
följelser mot prestei’; äfven de konstitutionela m. ui.; hörde
till ordningen för dagen; nu af hörde konventet till och med
atheistiska deklamationer af barn med bifall. Slutligen till-
stängde kommunalrådet i Paris alla stadens kyrkor (d. 23
Nov.); exemplet följdes i flera landsorter.
Men denna art af materialism hadeför litet rotfäsle,
att länge kunna förblifva rådande. Pluraliteten af konven-
tets medlemmar, och kanske äfven pluraliteten af samhällets
bildade allmänhet; var mera likgiltig för all religion, an
fiendtlig mot någon. Första motståndet, och denned forsla
steget till nlergäng; i religiöst och politiskt hänseende; ut-
gick frän K o b e s p i e r r e . Denne Kevolulionsphilosophernes
och hela revolutionens karrikatyr, oin hvilken redan M i r a -
b e a u y ttra t, att han sjelf trodde på allt hvad han sade,
var sannolikt af känsla fästad vid behofvet af någon tro, af
räsonnement vid deismen och vid tidens dygdlära, såsom
medel för samhällets beställd, och för hans egen makt;
ty för honom voro alla medel goda. Vi hafva sett R o b e -
spierre*; redan under lagstiftande församlingens tid, uti Ja-
kobinerklubben laga försvar för ideen om ett högsta väsen-
de, mot G ua de t. I samuia klubb uppträdde han nu (d.
21 Nov.), redan före den sista scenen af kommunalrådets
strid mot folkets religion, mot atheismen, såsom en ny
ofördragsam religion, säsom aristokratisk och ultra-revo-
lutionär, i hemlig afsigt att göra revolutionen till intet:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:47:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/frankyrk/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free