- Project Runeberg -  Minnesteckningar öfver utmärkte svenske statsmän, hjeltar, lärde, konstnärer och skalder /
I:163

(1848-1860) Author: Frans Michael Franzén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hof-Intendenten Johan Tobias Sergel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

163

för folkets dyrkan: tron på deras verklighet
förhöjde både konstnärens ingifvelse och åskådarens
känsla. Dels symboler, dels en bestämd ålder, figur,
ställning, skilde den ena Gudomligheten ifrån den
andra. Derföre behöfde ej karakteren för starkt
uttryckas, till förfång för skönheten. Också hade
hela fornåldern mera sinne för skönheten allena. En
nyare konstnär har nästan ej annat val, än emellan
verkliga menniskor och blotta tankebilder, som röra
oss endast, i den mån, deras betydelse är klar och
stor. Äfven i en menniskofigur är det karakteren,
vi mest efterfråga. Men dess uttryck, som i all
skön konst fordrar varsamhet, utgör i synnerhet i
sculpturen en af cle största svårigheter. En min, en
åtbörd, som på theatern gör en stor effect genom sin
hastighet och genom det som föregår och efterföljer,
skulle i en bildstod vara högst vidrig, ty den visar
oss blott ett enda ögonblick, men det stillastående,
och liksom flyttadt ur tiden. SERGELS bilder äro
alltid uttrycksfulla, aldrig theatraliska. Hans
skicklighet deri är så mycket mer beundransvärd,
som hans betydligare verk nästan alltid föreställa
en handling, oftast en tragisk, der flere passioner
strida mot hvarandra.

SERGELS rykte var redan i alla länder, och hans verk i
många - bland andra var hans Diomedes i England, der
den tillhör familjen TALBOT, hans Faun i Frankrike,
der den nu förvaras i det Kongliga Museum - då GUSTAF
III. kallade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:16:09 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fransmin/a0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free