- Project Runeberg -  Fredrika Bremer : biografisk studie / Förra bandet /
329

[MARC] Author: Sophie Adlersparre, Sigrid Leijonhufvud
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PÅ TOMB. BIBELSTUDIER. ? 329

gamla dagar gjorde bekantskap med schweizaren Vinets
lära om »det förnuftiga samvetet». Men då försvarade hon
den också med största ifver gent emot Böklins.

Ännu 1837 röra sig Fredrikas frågor i brefven till
Böklin blott om bibelns förhållande till de kristna läro-
satserna. Dess karakter af historisk urkund faller det henne
aldrig in att sätta i fråga. »Den är historia såsom alla
andra folks historia; den är äfven par excellence historiens
historia. Under det yttre höljet af vanliga jordiska till-
dragelser fortgår en utveckling lik den vi se föregå i hvar
planta, där den organiska kraften i stjälkar och blad redan
arbetar för blomman, som är dess mål och tillika plantans
fullbordan. Evangelium är bibelns blomma; dess genius,
Guds och människones son, uppenbarar sig här icke blott
i sitt förhållande till den enskilda människan men till fa-
miljen och till nationen. Så ingår han i alla människans
förhållanden och upplyfter dem till evigt lif.>

Hvad bibeln som historia beträffar, fäster sig Fredrika
sålunda vid utvecklingen i det hela och uppfattar den, som
Böklin säger, »sant och skönt» utan att störas af tvifvel på
de underbara tilldragelser, som där äro sammanflätade med
de »vanliga jordiska». Snart skulle dock hennes blick öpp-
nas för nya svårigheter.

Det var vid denna tid — 1835 —, som Strauss fram-
trädde med sin epokgörande kritik af den evangeliska histo-
rien »Das Leben Jesus. Så uppmärksamt som Böklin följde
de filosofiska och teologiska strömningarna inom Tyskland,
kunde denna skrift och den storm, som däraf väcktes, ej
länge förblifva honom obekant. Hela hans lefvande reli-
giösa och filosofiska öfvertygelse uppreste sig mot de re-
sultat, till hvilka Strauss kommer; med afseende på det
sväfvande i dennes Kristusbegrepp talar han harmfullt om
»detta urartande» af Hegels »gedigna lärar i »gnostiska
spekulationer». Men på samma gång var han glad åt att
stridshandsken öppet blifvit kastad, »emedan», som han säger,"

I I ett odateradt bref från 1841, kort efter det öfversättningen >Strauss
och evangelierna» blifvit sekvestrerad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:05:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/frbremer/1/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free