- Project Runeberg -  Tilbake til fremtiden /
152

(1945) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Japan en passant - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152
skyves tilside gjør at hele den lange sommeren igjennem
går hus og have over i kverandre. I Norge er have
dyrkningen relativt nv. Fraregnet en periode i middel
alderen, da eksemplet fra Klo3trene førte til at det blev
anlagt haver her og der ved storgårdene og i de små byene,
var det først i det attende århundre at interessen for
havestell tok til å våkne i Norge. — En annen ting som
førte utviklingen av japansk bygningskunst inn på nye
veier og bragte mangfoldighet i tormene, var de impulser
fra Kina og India som kom med buddhismen. Pagodene
er særegne for buddhisttemplene, — Shintohelligdom
mene er gjennemgående bygget i enklere stilarter enn
de buddhistiske.
Sanju-Sangendo i Kyoto, bygget i 1252, virket på
oss norske på en gang gammelkjent og ny. En avlang
firkantet nall, med taket hvilende på flere rader av mas-
sive tre3siler. — Vare konFenaller kra Baninie tiden rna.
ekter beskrivei3en i 323aene, na 3ett ut NOK3K lignende.
Det er i 3aniu-3anFendo det er 3tillet op 1001 3tatuer
av Xwannon, barnikiertiFneten3 gudinne.
Virkningen var torunderliF gripende. I^lildt 03 dern
pet 3trsrnrnet daF3lv3et inn i den 3tore kallen oz niot det
zainle rodbrune te»niuieret i veZAer 03 tak 03 3silerader
st2r denne kXr3k2ren av 3niale Fvldne 3kikkel3er —
den samme, tusen ganger gjentatt, ordnet i fem rekker,
hver rad hevet et trin høiere enn raden foran. Figuren
e* sterkt stilisert, og uttrykker übevegelig og blid ro.
I midten troner en større> sittende skikkelse, — Kwannon
på Buddhas lotustrone, eller Buddha selv, jeg vet ikke;
den japanske fremstilling av den evige barmhjertighet
er kjønnsløs. Men ikke sånn at det virker som noe
mangler disse selsomt ophøiede vesener, de gir inntrykk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:08:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fremtid/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free