Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
paren tömt en mildare livets lägel eller en bittrare
kalk. Allt som frambringas i l itteratur och konst
måste ju bedömas efter sin egen art och ej efter
konstnärens livsvillkor. Men vid detta självklara
påstående stannar det inte. Den frågan återstår
alltid, vilken andel dessa livsvillkor haft i konstverkets
säregna art.
Kritiken försummade sällan att — låt vara med
välvillig uppmuntran — å sätta Dan Andersson proletärens
och autodidaktens ursprungsbeteckning. Och
han blev därigenom belastad med ett handikap i
konkurrensen med författare, som till sina andliga
proportioner — innehåll, lidelse, inspiration, erfarenhet
och begåvning — voro honom oändligt
underlägsna. Att social standard och nedärvd kultur,
dels tekniskt, dels ock vad angår lättheten att
kunna överblicka alla synpunkter, underlättar skriftställarens
yrke är ju o bestridligt. Man har en uppsamlad
fond av hävdvunnen smak att röra sig med.
Och genom gångna generationers förarbete har man
fått kunskaper och formsäkerhet till skänks och
på köpet. Men kritiken har stirrat sig så blind på
dessa företräden, att den snart icke kan skilja begåvningen
med lidelsen, som söker egna uttryck för
egen upplevelse, från talangen med handlaget, som
gör konst- och stämningsstycken av ett material
som andra framsläpat. En av Dan Anderssons vänner,
av mig redan i d et föregående citerad, skrev
till mig i sa gda sammanhang: »Ser man på skelettet
av hans livs historia är det svårt att inpassa
tid för studier. 1 hemmet fick ej finnas någon
annan bok än bibeln, allt annat var synd att läsa.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>