- Project Runeberg -  Dan Andersson. En minnesteckning /
69

(1922) [MARC] Author: Torsten Fogelqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

talesätt konstnärligt brukbara. Och då han någon
gång hemfaller åt en viss sorglös vårdslöshet, går
det i alla fall bra ihop med hans temperament.

Inför Dan Anderssons konstnärstyp och konstnärsöde
har man en stark förnimmelse av, att gry
betyder mer än ärvda förmåner och att fattigdomen,
ödemarken och bibeln kunna vara väldigare vägvisare
till skönhetens utsiktsberg än någonsin kulturens
vise mästare. Det skulle vara alldeles oriktigt
att fördölja den eggelse han rönte genom läsning
och litterär påverkan. Dostojevskij betyder
lika mycket för hans prosa som Kipling för hans vers.
Ehuru han aldrig visade någon rätt uppskattning av
Fröding, är det ostridigt, att den Fröding, som
diktat Fredlös, Jägar Malms hustrur, Adam och
Eva och de värmländska låtarna omedvetet påverkat
hans tidigare poetiska produktion. Han var mottaglig
för de mest skilda intryck alltifrån Mark
Twain till Edgar Allan Poe, Charles Baudelaire och
Oscar Wilde. På sistone sysslade han mycket med
Rabelais och han planerade en grotesk litterär fantasi
i Rabelaisstil. Man kan hos honom stöta på de mest
egendomliga paralleller. Så till exempel är den
vackra och gripande ballad han tillägnade sin mor
påtagligt i s läkt med den, som François Villon i
ruelse och ömhet tillägnade sina dagars upphov.
Man skulle till o ch med kunna tala om en viss hållningslöshet
i hans smak liksom ett visst famlande
i hans stil. Det är egentligen blott i Svarta Ballader
och De tre hemlösa som han helt funnit sig själv.
Men lika fullt är hans konst förstahandskonst och
aldrig i i nre mening efterbildning och reminiscens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:32:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ftdanander/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free