Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Betydelsen af orden »Scheol» och »Hades»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
på det att han i de kommande tidsåldrarna skulle
visa sin nåds öfversvinneliga rikedom. Och om
hela raden af de troende under gamla testamen-
tets tid heter det: »Ehuru alla dessa genom tron
hafva fått vittnesbörd, hafva de dock icke utfått löftet,
emedan Gud för oss hade sörjt för något bättre, på
det att de icke utan oss skulle vardafullkomnade (Ebr.
11:39, 40).» Och med hänsyn till de ogudaktiga
heter det, att Herren icke fördröjer sitt lö fte–––-
— utan han är långmodig och vill icke, att några
skola förgås, utan att alla skola vända sig till bättring
(2 Petr. 3: 9). Man kan häraf förstå, hvilket våld-
samt stympande af den evangeliska sanningen och
hvilken olycklig förvirring det haft med sig, att
man lärt och ännu lärer, att i och med den lekam-
liga döden alla människors tillstånd för de kommande
tidsaldrama oaterkalleligen afgöres. Därigenom om-
mtetgöres den öfvermåttan stora betydelsen af Kristi
nedstigande till hades och hans predikan af evangelium
(yrrjovaoo), ett ord, som, då det såsom här står utan
objekt, alltid i nya testamentet betecknar evangelii
predikan till frälsning) för dem, som ej trodde i
Noas dagar, ja, kort och godt för de döda, på det att
de i likhet med Gud skulle lefva till anden. Om nu
dessa människor hade varit i ett helvete, hvarifrån
mgen frälsning gifves, så hade det icke tjänat till
något att för dem förkunna evangelium om fräls-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>