Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Frälsningens allmännelighet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bestämda slutsats. Han låter »alla» betyda detsam-
ma i satsens båda afdelningar.
Sedan aposteln sålunda fastslagit, att alla män-
niskors uppståndelse har sin grund i Kristus, till-
lägger han: »men livar och en i sin ordning.» Om
han med »alla», som göras lefvande i Kristus, hade
menat endast »dem som tillhöra Kristus vid hans
tillkommelse», så att dessa hade uttömt bereppet af
ordet »alla», då hade han ej kunnat säga: livar och
en i sin ordning. Men att han så uttrycker sig, det
visar, att han tänkte därpå, att i ordet »alla» lågo
inneslutna ej blott de troende utan äfven alla de män-
niskor, som icke tillhöra Kristus vid hans tillkom-
melse. Därför säger han: »hvar och en i sin ord-
ning [rdyga, eg. härordning).» Dessa härafdelningar
liksom rycka fram vid olika tider, bestämda för hvar
och en af dem.
Den förste är Kristus. Kristus såsom förstling
(aTtaQ/fi). Han kommer ensam, ty han är ensam i
sitt slag. Han har blifvit en förstling bland de af-
somnade (v. 20).
Den andra afdelningen äro de, som tillhöra
Kristus vid hans tilllcommelse. Dessa äro brudför-
samlingen, de som hafva del i den första uppståndel-
sen, och som med Kristus skola vara konungar och
präster vid rikets upprättande (se ock 1 Tess. 4:16).
Rörande den tredje afdelningen uttrycker sig
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>