Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 11. Kyrkofädernas åsikter
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
kallas eviga.» Detta är några ljuspunkter i den eljest
dystra lära, som han i själfva verket förfäktade, och
som inom den västerländska kyrkan haft en så
beklagansvärd inverkan på de följande århundra-
denas uppfattning af denna nu behandlade fråga.
De gamla fäderna i den österländska kyrkan hade
slutat sin arbetsdag och deras språk började blifva
okändt i västerlandet. Och därför kunde Augu-
stinii åsikter vinna så mycket större terräng.
En annan mycket äldre kyrkolärare i den nord-
afrikanska kyrkan med dess mörka åskådning af de
yttersta tingen, nämligen Tertullianus (f omkr. 220),
känner sig benägen att le, fröjdas och jubilera vid
tanken på de kommande kval, som väntade hed-
ningarna. Man kan i sanning undra, huru mycket
af kristendomens ande som fått makt öfver en sådan
persons innersta väsende. Och väsentligen skiljer
han sig från sin samtida inom den österländska
kyrkan, Clemens Alexandrinus, hvars upphöjda
åsikter vi förut skildrat (sid. 214).
Vi hafva genom denna korta öfversikt funnit,
hvilken stor roll frågan om de ändlösa straffen och
alltings återställelse haft i den gamla kyrkan, och
med hvilken klarhet de allra flesta af dess mest
framstående lärare uttalat sig till förmån för åter-
ställelseläran. Att denna lära haft ett dominerande
inflytande på den tidens ledande män, förstå vi däraf,
15
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>