- Project Runeberg -  Fynden i Troas och Homeros' Troja /
113

(1878) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fynden i Troas och Homeros' Troja

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Ett äldre stadium framställes för oss i bild 39, med svarta
gestalter målade på ljus grund. Den svarta färgen tillät
icke ett finare utförande af de individuela dragen; hvad i
detta hänseende brast, ersatte konstnären genom ett långt
gånget framhållande af vissa mera framstående drag.
Musklerna blifva för starka, den handling, som återgifves,
framkallar en oproportionerlig kraftansträngning. Tecknaren
egnade så mycken uppmärksamhet åt de enskilda dragen,
att han ej fick tid att egna sig tillräckligt åt det
harmoniska utbildandet af det hela. Det är de aiginetiska
tempelgrupperna och deras gelikar som återspegla sig i
vasmålarnas verk. Det står i fullkomlig öfverensstämmelse med
denna brist på frihet hos konsten, att man hyser en
barnslig förkärlek för kampscener, i hvilka den fysiska styrkan
uppenbarar sig. Ännu bjärtare framstår det barnsliga
draget inom en bigrupp af dessa vaser, å hvilka man,
inseende sin oförmåga att åt de olika gestalterna gifva en
bestämd individuel prägel, fann på en så naiv utväg, som att
skilja de kvinliga, finare ansigtena från de manliga genom
att öfverdraga dem med hvit färg. Man antager att denna
vasgrupp är af dorisk upprinnelse. Den fortlefde intill dess
det bästa slaget af vasmålningar, med röda gestalter å svart
grund, kom till stånd, och äfven då funnos personer med
gammalmodig smak, för hvilka vaser af åldrigare tycke
och ofullkomligare framställning fortfarande måste arbetas.

Ämnet för den bild som här är återgifven, är hemtadt från
det trojanska kriget, men från en del däraf som icke skildras
i Iliaden. Krigaren med den fogelprydda skölden är den
tappre Diomedes, som blifvit sårad i fingret. Hans trogne
följeslagare Sthenelos är sysselsatt med sårets förbindande.
För att bättre kunna sköta detta sitt maktpåliggande värf
har han tagit af sig den fjäderbuskprydda hjälmen och
stält den på marken.

Bild 40 för oss ännu ett steg längre tillbaka i tiden.
Bildrikedomen är icke så stor. Scener ur det mänskliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 03:16:20 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fyndtroas/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free