Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
184
Ilvarföre har icke genast ifrån begynnelsen ma
terien framställt sig sjelf såsom mäktig och vis?
Ilvarföre har hon skapat en fantom, som kallas ande,
icke endast sig till rival, utan såsom beherrskare?
Till och med hos den ifrigaste materialisten har ma
terien icke kommit till medvetande, ty om han icke
funnit det hos andra, så visste han icke ens, att han
har en hjerna. Moleschott uppger ju sjelf de för
fattare, enligt hvilkas åsigter han till stor del har
sammansatt sin åsigt om hjernan och dess verksam
het och bekänner alt ännu mycket återstår att veta
härom. Slutligen förfaller han i de mest högljudda
motsägelser med sig sjelf, när han bredvid natuilagarna, som bestämma allt, bredvid materiens tillfyllest
görande, talar om moral, dygd o. s. v. Med hans
åsigter kan dylikt icke komma i fråga, som vi längre
ned skola se.
Det finnes hycklare åfven i naturvetenskaperna.
Spiess, i en "Festrede” 1854, vill angripa Voigls
materialistiska åsigter, emedan denne förnekar menniskans odödlighet. Spiess förebrår Voigt lättsinne
o. d., men säger sedan precist detsamma som Voigt.
Det finnes, äfven enligt honom, ingen själ, ingen an
de: allt är materie, endast materie. Slutligen vill
han godtgöra allt Och trösta oss med odödlighet, i
det han antager, att en grodd eller ett embryo till
det kommande lilvet bildar sig inom vår kropp; men
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>