- Project Runeberg -  Det gamla Göteborg. Lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag / Del 1 /
755

(1919-1922) [MARC] Author: Carl Rudolf A:son Fredberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nya teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

språkets riktiga och vackra uttal alltid vårdats vid de Selanderska scenerna,
en tradition att dubbelt tacksamt erkänna i dessa tider, då språket så ofta
hotas av fruktansvärd vanvård, både i tal och skrift."

Hj. Selander är född den 2 juli 1859 strax invid Göteborg, där hans
fader grundläde den bekanta möbelfirman A. Selander & Söner. Efter
studier vid Latinläroverket och Chalmerska institutet, vilka en obetvinglig
lust för teatern tvang honom att avbryta, gick han in vid Mallanderska
elevskolan härstädes och debuterade i december 1878 som Herved Bosson
i "Bröllopet på Ulfåsa".

Efter ett par års engagemént här finna vi honom som skådespelare vid
Tivanders sällskap på Djurgårdsteatern i Stockholm. Efter en period hos
Josephson och Holmqvist övergick han 1887 till Svenska teatern, där
Hjertstedt då förde spiran. 1889 bildade han eget sällskap och bereste
landsorten. Han gjorde sig snart känd som en av landsortsteaterns
samvetsgrannaste direktörer, den där med tillgängliga krafter alltid sökte hålla
konstens fana högt och alltid haft mod att odla en litterär repertoar.
Landsortsteatern rycktes genom honom upp ur sitt förfall.

Här i Göteborg var han tidtals den ende, som odlade den högre
dramatiken. Särskilt erinra vi oss att han var den förste som här uppförde
Cyrano de Bergerac.

Som skådespelare har Selander framträtt i en mängd uppgifter, av vilka
vi tidigare erinra oss Daniel Hjort, Greve Trast i Ära, Söderman i Aldrig
i livet och Jarlen i Bröllopet på Ulfåsa. Hans glansroller äro emellerlid
utan gensägelse Onkel Bräsig och Greve Skytt i Gurli.

Ifråga om hans verksamhet på Nya teatern skrev en författare i
Göteborgs Morgonpost vid ett tillfälle bl. a. följande, vilket vi till alla delar
underskriva:

“Under ofta ganska vidriga förhållanden har herr Selander här utfört
ett arbete som är värt mycken respekt. På grund av de lokala
svårigheterna har han i regeln varit hänvisad till att arbeta med unga, ej
alltför anspråksfulla krafter, men han har visat att även med sådan hjälp kan
man nå långt. Medan de andra scenerna enbart offrade åt de lustiga och
högt uppskörtade sånggudinnorna, hölls Nya teaterns repertoar i regeln
på en betydligt värdigare nivå; man behöver bara erinra om sådana
värdefulla och utomordentligt kärleksfullt framförda program som Gamla goda
tiden, Stormyrtösen, John Hall och Vinterballaden, varjämte man även
med nöje drar sig till minnes dels några Shakespeareföreställningar, dels
en hel rad värdefulla gästprogram.––

“Under den nya teaterkonjunkturen i vår stad synes herr Selander
komma att inrikta sin verksamhet mest på ett populärt plan, men man
behöver därför ej vara rädd för att han skall låta de artistiska kraven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:49:59 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gamlagot/1/0755.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free