- Project Runeberg -  Det gamla Göteborg. Lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag / Del 1 /
756

(1919-1922) [MARC] Author: Carl Rudolf A:son Fredberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nya teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sjunka. Tvärtom, en ansvarsfullt ledd folkteater, som ej enbart lägger an
på publikens sämre sidor, har här en stor uppgift att fylla."

Värdigt vid sin makes sida står fru Concordia Selander, vars
popularitet hos den stora publiken är djupt rotfäst. Hon är född i Arboga,
har genomgått kungliga teaterns elevskola, och spelade vid olika sällskap
i Stockholm och landsorten tills hon 1887 gifte sig med direktör
Selander. I ett givet rollfack är fru Selander en av de mest framstående i vårt
land. Om hennes mångsidighet erinrar bland annat två så skilda
uppgifter som Lady Sellenger i Mrs Dot och grönsaksmånglerskan i “Gamla
goda tiden". Publiken minnes med ett gott leende denna humoristiska
figur, på kornet tagen ur Kornhamnsmiljön och återgiven så av den
begåvade skådespelerskan, att den alltid renderade henne applåder för öppen
ridå.

Förövrigt har fru Selander tidigare spelat bl. a.: Fru Heineche i Ära,
Fru Sprättengren i En fiffig spekulation samt Ane i Geografi och kärlek.

Att orda om alla de, som på Nya teaterns tiljor tjänat Thalia, är
ogörligt. Vi ha emellertid återgivit bilderna av några av de förmågor, som
under den förflutna tiden väckt största uppmärksamheten, och skola här
lämna några rader till konterfejen.

Vid sidan om direktörsparet intog Georg Blickingberg i flera år det
avgjort främsta rummet på Nyans scen. Snart sagt inför
göteborgspublikens ögon har han utvecklats till vad han är, i varje ny roll har man
märkt ett synnerligen redbart och intresserat arbete och hans
framställningar ha präglats av en ingalunda vanlig intelligens.

Blickingberg började sin teaterbana hos Ranft 1903, tjänstgjorde vid
Dramatiskan 1904—06, hos Karin Svanströms-tournéen 1906 — 10, hos Ranfts
resande sällskap 1910—11 och därefter vid Nya teatern i Göteborg. Den
popularitet han vunnit har icke förminskats sedan han inträtt vid
Lorens-bergsteatern, där han särskilt i ett par roller vunnit mycket erkännande.

För fru Märtha Halldén, som en tid var fästad vid Nyans scen, går
teaterbanan icke långt tillbaka. Men av alla tecken att döma, kan man
förespå henne en god framtid på densamma. Hon fängslade med en
charmant apparition, en smidig figur och en förträfflig stämma. Och man
märkte på diktionen att hon gått i fru Gerda Lundeqvist-Dahlströms skola.
På Nya teatern låg hon i repertoaren rätt flitigt och gav en väl utmejslad
gestaltning åt roller som Mary Dam i Lilla Eva, Lavinia Celius i Det
lyckade valresultatet och Virgina Blaine i Köpt.

Fru Mary Johnson gjorde stor lycka i Selma Lagerlöfs
Dunungen. Hennes fina, spröda, verkligt poesifyllda utförande av
titelrollen bidrog i hög grad till styckets framgång här. Mary Johnson
är mycket ung och började sin teaterbana hos Karin Svanström. Hon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:49:59 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gamlagot/1/0756.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free