- Project Runeberg -  Det gamla Göteborg. Lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag / Del 1 /
757

(1919-1922) [MARC] Author: Carl Rudolf A:son Fredberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nya teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

har hunnit med en mängd flickroller, bl. a. i sådana stycken som Mörkrets
makt och Johan Ulfstjerna.

En utmärkt skådespelerska är också fru Selma av Klercker, vilken vi
erinra oss som en fin, poetisk och intagande Emelie Högqvist i Den
gamla goda tiden och som Lovisa Ulrika i Hermelin och purpur.
Samtidigt med henne fäste den unge skådespelaren Gösta Ekman i hög grad
dampublikens uppmärksamhet och han blev redan då, vad han är än i
dag, kvinnornas förklarade gunstling. Han har också teaterutseende i
alldeles särskild grad, god hållning och sköter diktionen på ett
synnerligen tillfredsställande sätt.

Sin sceniska bana började han i Finland, när Engdahl-Bodén hade
sällskap där. Sedan var han tre säsonger hos Rönnbladska sällskapet,
där han vid ett par tillfällen spelade mot fru Betty Hennings, Björn
Björnson och fru Valborg Hansson. Hos Selander var han i två år och flyttade
därefter till Stockholm.

Ungefär samtidigt intog den unge skådespelaren Erik Rosén ett ganska
bemärkt rum. Han har teaterfigur, han rörsig ledigt och elegant på scenen, vårdar
diktionen, har med ett ord en del förutsättningar att bli framstående med tiden.

Det han hittills spelat ger en anledning att tro det. Särskilt fäste vi
oss vid Gudmund i Stormyrtösen och Greve Ribbing i Anckarström, vilka
vitt skilda gestalter han gav en anmärkningsvärt god karaktäristik.

Herr Rosén började sin teaterbana vid Göteborgs Folkteater, därefter
reste han med Olin och Rönnblad i landsorten och kom på hösten 1912
till direktör Selander.

Fyra skådespelerskor, som gjorde sig bra nere på nyan, voro Tora
Carlson, Anna Rosén, Iréne Jansson och Elsa Carlson.

Anna Rosén kom 1906 till Selander, där hon bl. a. spelade en så
betydande roll som Roxane i Cyrano, kom så till Ranft på Svenska teatern,
där hon bl. a. spelade Hermione i “En vintersaga", vidare till Ranfts resande
dramatiska sällskap, med vilket hon uppträtt på Stora teatern här i skilda
uppgifter. Tora Carlson har bildat sig i Terpsichores skola, vilken som
bekant är utmärkt grundläggande för dramatisk teknik, och tillhörde i två
år Nya teaterns sällskap, där hon gjorde en del roller på ett
intresseväckande sätt.

Född i Göteborg var hon, innan hon kom till direktör Selander,
engagerad vid Kiel Stadt-Theater.

Iréne Jansson var ett par spelår engagerad vid Nyan, där hon i en
alldeles särskild grad vann publiken genom sin intagande älsklighet, sin
grace och sitt behagfulla framträdande. Bland roller, där hon lade sin rätt
betydande sceniska begåvning i dagen, må nämnas: Olivia i Familjen
Jensen, Lolly i Julklappen. Gurli i stycket med samma namn, Ethel i Far

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:49:59 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gamlagot/1/0757.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free