Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ranft teaterägare i Göteborg.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Victor Castegren
de uppenbarade sig på
goteborgsscenen, sågos med
glädje. Jag åsyftar August
Svensson, Axel Ringvall,
Carl Barcklind och Oscar
Bergström.
Den förstnämnde var en
alldeles förträfflig sångare,
vilken debuterat 1893 på
Södra teatern som Farinelli.
Därefter hade han
engagement hos Warberg vid
Vasa-teatern, hos Ranft och
Selander. Däremellan
tourne-ade han med Linden. Den
unge sångaren sjöng en
mängd partier, flera med
mycken bravur. Av dem
må nämnas Bergakungen,
Tonio i “Pajazzo“, Capulet
i “Romeo och Julia“,
Asmo-deus och Tiggarstudenten.
flickors, och fruars med för resten,
tankar kretsade kring Calle
Barcklind, alla unge män drömde om
Emma Meissner. Till och med de
ovigaste försökte härma de båda
artisternas berömda dans.
Att Frihetsbröderna hade en
sådan framgång kunna vi förstå. Men
vad det är som betingar de
moderna operetternas makt över sinnena
är litet ofattligare. En del
operettegenskaper ha de ju, men inte komma
de upp till Offenbachs och Suppés
bästa skapelser i genren.
Jag nämnde Carl Barcklind. Med
detta namn äro vi inne på herrsidan
i Ranfts operett. Här möta oss
särskilt fyra namn, vars bärare, när helst
Astri Torssell
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>