- Project Runeberg -  Søndagens Historie. Et bidrag til Løsningen af Sabbatsspørgsmaalet /
31

(1886) [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Søndagens Historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

31
Skittens Oprindelse findes ellers ingen Oplysning uden den
gjentagne Forsikring, at den Intet har at bestille med Isde
dommen og den mosaiske Ceremonilov.
En noget forandret Stilling fik sclvfslgeligt Ssndagen,
efterat den ved Keiser Constantins Edikt af 7de Marts 321
blev bestemt til Helligdag for den hele kristne Stat. Skjsnt
Keiseren endnu ikke deri udtrykkelig tog Hensyn til den
kristne Kirke, indfsrte dette Edikt dog ikke blot en almindelig
Ssndagsgudstjeneste, men det paabsd ogsaa som borgerlig
Lovforskrift, at Dagen skulde vcere almindelig Hvile
dag. Alle Dommere og alle Stcedernes Befolkninger, iscrr
Næringsdrivende af alle Slags, skulde om Ssndagen ind
stille sine Forretninger, derimod stulde Landbefolkningen
ustraffet kunne sysle med Markarbeide, fordi dette vanskeligt
taalte en regelmessig Afbrydelse hver Ssndag. Kort Tid
efter, i samme Aar, tillod Keiseren Frigivelse af Slaver og
Optagelse af Retsforhandlinger desangaaende om Ssndagen.
Men famtidigt ssrgede han for, at de kristne Soldater ikke
stulde hindres om Ssndagcne i at bessge Gudstjenesten. I
det mrvnte Edikt, der skriver sig fra en Tid, da Keiseren
endnu ikke offentlig var traadt over til Kristendommen, blev
Dagen benevnt Solens Dag (6i68 solis) sandsynligvis ikke
uden i Sammenheng med Keiserens Tilbsielighed til at
sammensmelte Soldyrkelsen med en Kristendomsform.
Efter Constantins Tid undergik Ssndagslovgivningen
adskillige Forandringer, der formelt gav den et kristeligt renere
Anstrsg. Theodosius den store (386) optog igjen Benev
nelsen Herrens Dag, som Fedrene — hed det, — rigtigt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:52:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gasondhi/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free