- Project Runeberg -  Levned / 3. Et Tiaar /
111

(1905-1908) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ude. 7

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Tyskerne nyt og usædvanligt, og lovede mig, at Bogen vilde
blive overordenlig meget læst i Tyskland, hvad trods den
første Støbnings store Ufuldkommenheder ogsaa skete.

Jeg udspurgte ham om de Naturindtryk og de
Samfundsforhold, fra hvilke den tyske Romantik gik
ud, som jeg netop var i Færd med at fremstille. For
ham var Romantiken Efterklang af Sturm- und
Drang Tiden, kun at den Naturbetragtning, der i
Den nye Héloise og Werther havde været følsom,
hos Romantikerne blev fantastisk. Bevægelsen var
parallel med den, hvortil Chateaubriands poetiske
Katolicisme i Frankrig gav Stødet. Alt, hvad Tieck
og Wackenroder havde anet og drømt om, fik sit
Holdepunkt da under Napoleon Klostrene ophævedes og
aabnedes, saa deres gamle Malerier kom for Dagens
Lys. Brødrene Sulpice-Boisserrée gjorde sig da til
Talsmænd for Middelalderens Kunst. Naturfantasteriet
var det nødvendige Sidestykke til Schellings og
Okens Naturfilosofi. Kærligheden til Middelalderen
medførte Had til Klassikernes Antikiseren. Da Lessing,
Schiller og Goethe havde betragtet Patriotismen som
Indskrænkethed, blev Romantikerne med Voldsomhed
tyske.

Faa mit Spørgsmaal: Tror De paa Æstetiken
og til hvilket Punkt? svarte han: "Jeg tror
som De ikke det allerringeste paa den gamle
spekulative Æstetik. For mig er Hegels, Vischers,
Zeisings, Herbarts, Zimmermanns, Lotzes Æstetik kun
Kalegoriengerassel. De har gaaet ad den rette Vej,
da De arbejdede Dem ud deraf. Det Skønnes Metafysik
beror paa den Taabelighed, at Skønhedsbegrebet skulde
vise sig frugtbart ved Kunstværkets Frembringelse,
dernæst paa den Taabelighed, at Kunsten skulde være
Naturen overordnet. Som Enhver véd, er den det i visse
Henseender, i andre ikke; der er Retninger, i hvilke
Kunstneren fortvivler om at kunne naa Naturen. Hegels
Æstetik var kun det filosofiske Genbillede af den
Schiller-Goetheske Forgudelse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:08:21 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gblevned/3/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free