- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Første Bind /
178

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Danske Personligheder - Ludvig Holberg (1684–1754)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

178 Ludvig
Holberg

Holbergs Opfattelse af Poesiens, særlig Skuespillets
Væsen ligger klart for Dagen i Det lykkelige Skibbrud
og i Ulysses, og kommer noget uklarere frem i
Melampe. Han hævder især den sandhedskærlige Satires
sædelige Kald, og overøser i lige Grad med sin Spot
den affekterede Tragediepatos og Spektakel-fantastiken
med dens Tilsidesættelse af Virkelighedens Orden og
Klassicismens Regler.

I den Dyreverden, som ligger til Grund for den
menneskelige og over hvilken den er bygget, er Sulten
og Køns-kærligheden de to store Grunddrifter. I
Samfundet, som vi i vort Aarhundrede kender det, er
Begærligheden. efter Penge, Nydelsessygen og Attraaen
efter Anseelse og Magt Grunddrifterne, vi møder, og
som giver Anledning til det store Flertal af komiske
og tragiske, rørende og afskyelige Skuespil, hvortil
vi i vort Liv bliver Vidne.

Holberg ser ikke Samfundet saadan. Rimeligvis var det
i hans Tid forsaavidt heller ikke saadan, som Kapløbet
var uendelig meget mindre anstrengt. Attraaen efter
Penge spiller en forholdsvis ringe Rolle i hans
Komediers Verden. Den besjæler den ene smudsige
Slyngel Rosiflengius, den gamle Hykler Jeronimus i
Pernilles korte Frøikenstand og en hel Del fattige
Lerbeutler og Oldfukser. Den er ikke Henrik fremmed
(mindst Kandestøberdrengen), skønt den ikke en Gang
hos Henrik som smidig Lakaj er fremtrædende. Hos
Polidor, den eneste, der gaar op i Kærlighed til
Guldet, taber den sig som saadan i Haabet om en magisk
Almagt i Kraft af Alkymi

Da det er ægte danske Naturer, som Holberg stedse
skildrer det vil sige svage og sprøde, der for Vilje
kun har Stædighed o$ for Lidenskab kun Forfængelighed,
er Livet hos ham i hans Skuespil ikke Attraa
efter Magt. Kun Kandestøberen sukker efter Magt,
<\i selv for ham er dens Opnaaelse næsten helt en
Forfængelighedssag

Langt dybere Indtryk har Holberg øjensynlig
modtaget a: Kønskærlighedens Betydning som Drivhjul
i Verdensmaskineriet Ikke blot har han - vistnok
tildels af Hensyn til en ham utind værlig dramatisk
Vedtægt - næsten allevegne gjort to Elskende; Attraa
efter Forening til Midtpunktet i sit Skuespil;
men han; Stykker er saa gennemtrukne med djærve og
drøje Hentydningei til det Kønslige, at man ser,
hans Fantasi har været opfyld deraf, ja overfyldt
dermed. Saa vanskeligt det er ham at gen give
en finere eller rigere og dybere Erotik, saa vel
bevandre viser han sig i Alt, hvad der vedrører den
Kærlighed mellen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:09:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/1/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free