- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Første Bind /
501

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Danske Personligheder - J. L. Heiberg (1791–1860)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J. L. Heiberg
501

nogen antager den malte Mand for en virkelig
Mand. Han har maaske af den Maade, paa hvilken
Øjenhulen staar tom i antike Billedhuggerværker,
af hvilke det indlagte Øje er faldet ud, ladet sig
forlede til den Tro, at man i Oldtiden gav Afkald
paa Illusion i Øjets Behandling.

Hvad nu den illusoriske Kunst angaar, studser man
uneg-teligt ved en Underinddeling, i Kraft af hvilken
Mimiken bliver den højere Enhed af Havekunst og
Maleri.

Ved Malerkunsten dvæler Heiberg længe. Med Varme, men
med stærk Overdrivelse hævder han, at der i ethvert
Billede maa være et Element af Landskabsmaleri. Hvor
liden rent kunstnerisk Dannelse han besad, røber
sig allerede, naar han erklærer, at Fremstilling
af Møblerne i et Værelse «er ligesaa indifferent i
skøn Kunst, som om det slet ikke var udført*. Han
indser ikke, at der kan være «pittoresk Skønhed» i
en Fremstilling af den Art. Men det landskabelige
Element, som han forlanger, det fordrer han
betegnende nok ikke for dets egen Skyld, men fordi
«den pittoreske Naturskønhed, anbragt i et Maleri,
som fremstiller en Handling, antager en symbolsk
Karakter, som viser selve Handlingen i et forklaret
Lys, der ikke vilde blive tydeligt af de handlende
Personer alene.»

Det er umuligt at anlægge en mere naivt literær
Maalestok paa den bildende Kunst.

Saaledes roser Heiberg den sørgeligt romantiske
J. L. Lund, fordi han i sine Altertavler
tilkendegiver den religiøse Stemning endog i
allegoriske Enkeltheder; Lund har f. Eks. i sit Maleri
«Christus og Magdalenæ anbragt en Passionsblomst
i Urtegaarden. Denne Passionsblomst, denne malte
Brander - det er Malerkunst for Heiberg; ved den
kan man tænke sig noget. Ja han udtaler Ønsket om,
at Allegorien mere og mere vilde fortrænge «de tørre
realistiske Skildringer, som nu har bemægtiget sig
næsten det hele Historiemaleri’>. Den skrækkelige
Lund betegnes som «en af de faa Idealister midt i
den store Masse af raa Realister, hvoraf det vrimler«
i dansk Malerkunst. Man tænke sig det danske Maleri
Anno 1838 med raa Realister som Købke og Marstrand,
Kiichler og Ernst Meyer og Gonstantin Hansen; ikke
at tale om det rene Søndagsmaleri.

Dyrmaleriet vrages ikke mindre end Blomstermaleriet,
«efter som Idealet, Kunstens eneste Formaal, mangler
i denne Sfære. > En Kritiker havde fordret, at man
ikke i samme Gruppe maatte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:09:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/1/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free